معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از ارائه ۱۹ آیین‌نامه نهایی شده در کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی به هیات وزیران در آینده‌ای نزدیک خبر داد. سید‌حمید پور‌محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه در کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی که به دستور رییس‌جمهور و به ریاست معاون اول تشکیل شده ۱۹ آیین‌نامه تنظیم و نهایی شده است، گفت: این آیین‌نامه‌ها به زودی تقدیم هیات‌وزیران خواهد شد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در این کارگروه نکات بسیاری برای اصلاح رفتار سیستم بانکی کشور مطرح شده است، افزود: امروزه بانک‌ها برای ارائه خدمات سریع‌تر و سهل‌تر به مردم، احتیاج به برقراری سیستم‌هایی همچون بانکداری الکترونیک دارند.

وی وصول مطالبات معوق، فروش دارایی‌های مازاد، تدوین آیین‌نامه بانک جامع الکترونیک، رتبه‌بندی مشتریان، تقویت حوزه‌های مسکن و کشاورزی، تقویت نظارت‌های حرفه‌ای همچون نظارت سازمان حسابرسی، نظارت بانک مرکزی، تعامل و همکاری بیشتر بانک‌ها با یکدیگر، برقراری بانکداری الکترونیک و چگونگی آموزش نیروی انسانی را از جمله ۱۹ آیین‌نامه‌ای که توسط کارگروه تحول رفتاری بانک‌ها نهایی شده اعلام کرد. پور‌محمدی همچنین در خصوص کارگروه بانکداری بدون ربا نیز گفت: این کارگروه که در وزارت اموراقتصادی و دارایی تشکیل شده، طی چند سال اخیر اقداماتی را از جمله طراحی ۷ نهاد پولی و مالی را انجام داده و به نتیجه رسانده است.

وی بحث‌هایی همچون بازار رهن ثانویه، صکوک و غیره را از جمله مواردی که توسط این کمیته مطرح شده، عنوان و تصریح کرد: این کارگروه هم‌اکنون در پی ایجاد نوآوری‌های جدیدی برای سیستم بانکی است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در این کارگروه علما، استادان دانشگاه و بانکداران کشور نیز حضور دارند، اظهار داشت: از جلسات آتی حوزه این کارگروه گسترده‌تر خواهد شد، به نحوی که از پژوهشکده‌های مختلف پولی و مالی نیز برای حضور در آن دعوت به عمل خواهیم آورد.

وی اضافه کرد: سعی خواهیم کرد در این کارگروه کارها را تخصصی‌تر کرده و هم‌افزایی بیشتری برقرار کنیم تا کارها به صورت تکراری به پیش نرود.