سکه طرح قدیم از 200هزار تومان نیز فراتر رفت

گروه بازار پول- قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در تداوم افزایش بهای جهانی طلا، روز پنج‌شنبه سقف ۲۰۰هزار تومان را نیز پشت‌سر گذاشت. قیمت هر اونس طلا روز پنج‌شنبه برای فروش آنی به ۷۹۸دلار رسید و نرخ تحویل طلا در ماه دسامبر در بازارهای جهانی ۸۰۲دلار را نیز ثبت کرد. این رشد ۱۰دلاری به دلیل اعلام کاهش نرخ بهره دلار آمریکا تا حد ۵/۴درصد بوده است که البته نگرانی و جو روانی کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا قیمت هر بشکه نفت سبک را از ۹۶دلار نیز بالاتر برد که در صعود قیمت طلا به طور موازی به شدت تاثیر داشته است.

البته با گذشت چندین ساعت و افت ۲دلاری قیمت نفت، بهای فروش آنی طلا نیز اندکی از ارزش خود را از دست داد. روز گذشته در ساعت ۱۵ به وقت تهران به حد ۳۰/۷۹۳دلار رسید.

روز پنج‌شنبه بهای هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۹۲هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۰۰هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۹۶هزار تومان و ربع سکه ۴۸۵۰۰تومان به فروش می‌رسید که البته سکه بهار آزادی طرح قدیم تا حد ۲۰۳هزار تومان نیز در برخی مراکز فروخته می‌شد.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) روز چهارشنبه در پایان اجلاس دو روزه خود برای بهبود شرایط بازارهای مسکن و بازارهای اعتباری نرخ بهره را تا حد ۵/۴درصد پایین آورد. در این اجلاس ۲۵/۰درصد از نرخ قبلی کاسته شد. از ۱۸سپتامبر که برای بار اول از نرخ بهره آمریکا ۵/۰درصد کاسته شد تا به امروز، طلا ۳/۹درصد به ارزش خود افزوده است.

کاهش نرخ بهره دلار، تقاضا برای خرید دلار را کاهش می‌دهد که البته کاهش ارزش آن را نیز در پی دارد و البته صادرات کالا و خدمات آمریکا از این حیث منفعت بسیاری می‌برد.