مشاورعالی رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد: بررسی‌های این بانک از میزان رشد نقدینگی بعد از تیرماه امسال تاکنون نشان می‌دهد که نقدینگی با کاهش مواجه خواهد شد.

اکبر کمیجانی، معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره کنترل نقدینگی و نرخ تورم توضیح داد: افزایش نرخ نقدینگی به میزان ۴۰‌درصد مربوط به تیر ماه امسال بوده است و با اقداماتی که در حال انجام است؛ مانند فروش اوراق مشارکت در دو، سه مرحله و اقدامات احتیاطی دیگر، امید است نرخ نقدینگی به پایین‌تر از حد موجود برسد.

به گفته او چه بسا آمارهایی که هنوز در دست بررسی است، نرخ نقدینگی را کمتر از تیر ماه نشان دهد و نرخ تورم نیز به تبع آن کنترل خواهد شد.

وی هدف اساسی از کنترل نقدینگی و مدیریت بهینه آن را کاهش نرخ تورم ذکر کرد و گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه نرخ تورم تک رقمی خواهد شد. امید است با مجموعه سیاست‌های پولی و اقتصاد، روند تورم کنترل و کاسته شود.

در آخرین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های اصلی اقتصادی کشور که منتهی به تیرماه امسال می‌شود، رشد نقدینگی بالای ۴۰‌درصد اعلام شد. همچنین نرخ تورم در شهریور ماه امسال ۸/۱۵‌درصد اعلام شد که به گفته مسوولان بانک مرکزی دلیل اصلی آن رشد بالای نقدینگی بوده است.

میزان نقدینگی در تیرماه ۸۵ نسبت به تیرماه ۸۴ با ۳/۳۶درصد رشد مواجه بوده، در حالی که با گذشت یک سال این افزایش به ۱/۴۰‌درصد در پایان تیرماه ۸۶ رسید.

میزان افزایش حجم نقدینگی که بنا به نظر کارشناسان بر افزایش تورم، اثر مستقیم دارد، در تیرماه ۸۵ نسبت به اسفند ماه ۸۴ هشت‌درصد و در تیرماه ۸۶ نسبت به اسفندماه ۸۵، ۵/۸‌درصد افزایش یافته است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران را هر روز با تحول نقدینگی مواجه می‌کند.

مرتضی ا...داد افزایش پایه پولی کشور را از طریق تبدیل دلارهای نفتی به ریال، دلیل عمده افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران می‌داند. همچنین هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف اجرایی که ناشی از برداشت بیش از حد از حساب ذخیره ارزی است؛ ضمن آنکه احتساب قیمت هر بشکه ۷/۳۳دلاری نفت در بودجه ۸۶، می‌توان دلیل دیگر افزایش حجم نقدینگی، عنوان کرد.

نقدینگی همان پول و شبه پول به‌شمار می‌آید. طبق تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی، حجم پول در جامعه در تیرماه امسال ۴۳۳‌هزار و ۹۵۱‌میلیارد ریال بوده است که نسبت به تیرماه ۸۵ حدود ۲/۳۵‌درصد افزایش یافته است. حجم شبه پول نیز در یک سال، منتهی به تیرماه امسال به ۹۵۹‌هزار و ۵/۲۲۸‌میلیارد ریال بالغ شده و از رشد ۴/۴۲‌درصدی نسبت به تیرماه ۸۵ برخوردار بوده است. آمار این دو، یعنی پول و شبه پول حاکی از رشد چشمگیر آنها در یک سال اخیر است.

در این زمینه، علی قنبری، عضو سابق شورای پول و اعتبار، افزایش نقدینگی را نتیجه عملکرد غیرصحیح دولت در انضباط مالی می‌خواند و بر این باور است، زمانی که در بودجه‌های سالانه حجم اعتبارات در دست دستگاه‌ها که همان بودجه جاری است، افزایش داده می‌شود، نقدینگی در جامعه بیشتر می‌شود.