عبور قیمت نفت از ۹۳دلار

سکه یک گام دیگر تا ۲۰۰ هزار تومان

دنیای اقتصاد- رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل کاهش بی‌سابقه دلار در مقابل یورو است. در آستانه اجلاس سیاستگذاران پولی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) انتظار کاهش مجدد نرخ بهره دلار تا حد ۵/۴ درصد، ارزش دلار آمریکا را باز هم در مقابل یورو و پوند و سایر ارزهای عمده کاهش داد. دیروز قیمت فروش سکه طرح قدیم به ۱۹۵هزار تومان رسید

سکه، یک گام تا ۲۰۰هزار تومان

مسعود رضا طاهری

گروه بازار پول-قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم به رکورد ۲۰۰هزار تومانی اردیبهشت ماه سال گذشته نزدیک می‌شود.

قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم روز گذشته در مسیر ماراتن قیمت‌ها به نرخ فروش ۱۹۵‌هزار تومان دست یافت که برای رسیدن به قیمت بی‌سابقه اردیبهشت ماه سال ۸۵ به افزایش قیمت چندانی نیاز ندارد.

روز گذشته قیمت هر قطعه این سکه نسبت به روز قبل از آن، ۳هزار تومان افزایش داشته است. همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) با ۶۵۰۰تومان رشد قیمت، به نرخ ۱۸۷هزار تومان به مشتریان عرضه شد. از سویی برخی دیگر از فروشندگان حجم زیاد این سکه را نیز به نرخ ۱۸۵هزار و ۵۰۰تومان فروختند.

قیمت فروش نیم‌سکه نیز ۹۲هزار تومان گزارش شد؛ اگرچه این سکه در چهارراه استانبول ۹۳۵۰۰تومان فروخته شد. ربع سکه نیز روز گذشته از این قافله عقب نماند به طوری‌که با ۵۰۰تومان افزایش نرخ ۴۷هزار تومان را از آن خود ساخت. قیمت این سکه نیز در سکه‌فروشی‌های چهارراه استانبول به ۴۸هزار تومان نیز رسیده است.

نزدیک شدن قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم به رکورد سال قبل اگرچه به ظاهر تکرار یک موج است، اما آنچه به نظر مهم‌تر می‌آید، این است که سال گذشته به هنگام افزایش نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در محدوده ۷۳۰دلار موجب بروز یک شوک قیمتی در بازار سکه شد که ظرف مدت ۲۴ساعت، با ایجاد یک حباب قیمتی رقمی در حدود ۵۰هزار تومان بر قیمت واقعی هر سکه بهار آزادی طرح قدیم افزوده شد که از برخی تصمیمات تکذیب‌شده مسوولان برای بالا بردن قیمت فروش سکه بهار آزادی از حد قیمت واقعی آن ناشی شده بود. وجود زمینه آماده برای جمع‌آوری نقدینگی با فروش گران‌تر سکه به بازار، پیش‌بینی رشد قیمت جهانی طلا تا حد ۸۵۰دلار و بالا گرفتن تنش‌های بین ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای از جمله دلایلی بود که نقدینگی فراوان تزریق شده به بازار را به سوی خود طلب می‌کرد. در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال‌قبل میزان عرضه سکه در بازار به مدت دو روز با عدم‌تعادل مواجه شد و ماحصل این اقدام توجه بیش از پیش به سکه‌های طلا بود. دو روز بعد در کنفرانسی در بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را که تا حد ۱۹۰هزار تومان بالا رفته بود، ۱۴۱هزار تومان قیمت‌گذاری کردند.

روز گذشته قیمت‌ها سیر صعودی سال پیش را تکرار کرده‌اند، با این تفاوت که قیمت‌ها واقعی است، حباب قیمتی وجود ندارد و رشد آرام‌آرام قیمت جهانی طلا تا حد ۷۹۴دلار و فروش آنی آن دلیل منطقی آن است. قیمت جهانی طلا سال گذشته در اوج قیمت سکه نسبت به قیمت امسال طلا در بازارهای جهانی در بالاترین قیمت (نزدیک‌ترین قیمت) تقریبا ۵/۸درصد رشد داشته است که به نظر حکایت از کنترل قیمت سکه توسط بانک مرکزی دارد. رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل کاهش بی‌سابقه دلار در مقابل یورو است. در آستانه اجلاس سیاستگذاران پولی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) انتظار کاهش مجدد نرخ بهره دلار تا حد ۵/۴درصد ارزش دلار آمریکا را باز هم در مقابل یورو و پوند و سایر ارزهای عمده کاهش داد. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۴۴۲۰/۱ رسید و انتظار کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد.

پیش‌بینی‌ها کماکان قیمت طلا را در حد ۸۵۰دلار ارزیابی می‌کنند.

در بازار ارز قیمت یورو رکوردها را مرتبا می‌شکند. نرخ فروش یورو با ۵تومان رشد به نرخ ۱۳۵۳تومان رسید و پوند انگلیس با ۱۰تومان رشد قیمت با نرخ ۱۹۲۵تومان به خریداران عرضه شد.