رکود خرید و فروش مسکن از یک سو و قیمت‌های نامتعارف مسکن از سوی دیگر موجب شده است قیمت و تقاضا برای وام مسکن در بازار همچنان در سراشیبی قیمتی قرار بگیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده است روند نزولی قیمت وام مسکن در بازار همچنان ادامه داشته باشد، این روند نزولی که از سه ماه گذشته آغاز شده تاکنون حدود یک‌میلیون تومان کاهش داشته است. بنابراین گزارش، کاهش قیمت وام مسکن در طی یک ماه گذشته به طور متوسط ۳۵۰‌هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان بوده است. وام ۱۸‌میلیونی مسکن در ماه گذشته ۵/۳‌میلیون تومان معامله می‌شد، اما این وام دیروز در بازار با داشتن تمام مدارک به خصوص گواهی اشتغال به کار حدود ۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان معامله شد.

گواهی اشتغال به کار ۲۰۰‌هزار تومان می‌ارزد

فعالان بازار مسکن گواهی اشتغال به کار را یکی از شرایط مهم در اخذ سریع‌تر وام مسکن عنوان می‌کنند، اگر چه قیمت آن را نیز خود تعیین کرده‌اند. آنان می‌افزایند: اگر متقاضی خرید وام مسکن گواهی اشتغال به کار را داشته باشد، می‌تواند وام ۱۸‌میلیونی مسکن را ۲‌میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان نیز خریداری کند، اما اگر این گواهی را نداشته باشد باید ۲۰۰‌هزار تومان ناقابل بپردازد تا هزینه این وام به ۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان برسد.

رکود و گران بودن مسکن دلیل کاهش قیمت وام

فعالان بازار در خصوص کاهش قیمت وام مسکن در بازار می‌گویند: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده است دیگر تقاضایی نیز برای اخذ وام مسکن وجود نداشته باشد. آنان می‌افزایند: کفاف ندادن وام مسکن برای تهیه مسکن مورد نظر نیز از دلایل دیگر نزول قیمت وام مسکن در بازار است.