مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی از بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه و اندک بودن سطح بیمه محصولات کشاورزی در این استان ابراز نگرانی کرد.

محمد کریمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی گذشته سطح بیمه‌گری محصولات زراعی بهاره و پاییزه ۵/۴برابر کمتر از میزان تعهد بیمه بوده است. وی افزود: تعهد صندوق بیمه بانک برای بیمه‌گری محصولات زراعی بهاره در سال گذشته ۱۷هزار و ۵۰۱هکتار بوده و حال آنکه سطح زیر پوشش بیمه در این استان از ۴هزار و ۹۸۸هکتار فراتر نرفت. او محصولات بهاره را شامل چغندرقند، پنبه، سیب زمینی، پیاز، برنج، آفتاب گردان، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، عدس، نخود و لوبیا ذکر کرد. وی اضافه کرد: طی سال گذشته تنها ۲۲هزار و ۹۴۴هکتار از عرصه‌های زراعی پاییزه استان بیمه شد، در حالی که این رقم بر اساس تعهد اجرای بیمه باید به ۱۰۱هزار و ۶۳۰هکتار می‌رسید.

او محصولات بیمه شده زراعی پاییزه را گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم و کلزای آبی بیان کرد.

وی کل سطح بیمه شده محصولات بهاره و پاییزه پارسال را در این استان حدود ۲۸هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سطح زیر کشت در سال زراعی گذشته بیش از ۲۲۲هزار هکتار و میزان تعهد بیمه ۱۱۹هزار هکتار بوده است.

او با بیان اینکه روند بیمه‌گری در سال‌جاری نیز چندان مساعد نیست، گفت: در سال زراعی ۸۷-۸۶ نیز از مجموع تعهد ۱۵۷هزار و ۳۵۰هکتار بیمه عرصه زراعی تاکنون تنها ۹هزار و ۸۷۲هکتار بیمه شده است. مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی، آموزش به بیمه‌گذاران، بالا بردن فرهنگ بیمه‌گری و آشنایی کشاورزان و باغداران با خطرات بلایای طبیعی را در افزایش بیمه‌گری مهم عنوان کرد.