کاهش روزافزون ارزش دلار در برابر ارز‌های دیگر و درگیری‌های عراق و ترکیه و کشمکش‌های سیاسی نیجریه باعث افزایش ۲۵دلاری قیمت هر اونس طلا، طی هفته گذشته و رسیدن آن به ۷۸۵دلار شد.

به گزارش ایسنا قیمت جهانی هر اونس طلا از ۷۶۰دلار در هفته گذشته با افزایش ۲۵دلاری طی این هفته رکورد بی‌سابقه‌ای را در طول تاریخ ثبت کرد و امروز با نرخ ۷۸۵دلار و ۲۰سنت برای هر اونس در بازار‌های جهانی معامله ‌شد. کاهش روز افزون ارزش دلار در برابر ارز‌های دیگر و ایجاد بحران سیاسی در روابط ترکیه و عراق و کشمکش‌های نیجریه دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها عنوان شده است. بر همین اساس و در بازار داخلی هم هفته گذشته به دلیل نوسان قیمت‌ها قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم از ۱۸۲ تا ۱۸۷هزار تومان در نوسان بود و قیمت سکه طرح جدید هم از ۱۷۶ تا ۱۷۷هزار و ۵۰۰تومان بود.

قیمت نیم سکه نیز ۸۸ تا ۸۹هزار تومان بود و قیمت ربع سکه هم بدون تغییر ۴۵هزار تومان بود.

به گزارش دنیای اقتصاد در حال حاضر قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۹۲هزار تومان است و سکه طرح جدید هم ۱۸۱هزار و ۵۰۰تومان است. قیمت رسمی‌ نیم سکه و ربع سکه نیز در بازار تهران به ترتیب ۹هزار و ۵۰۰تومان است و هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۱۷هزار و ۸۹۰تومان معامله می‌شود.

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سکه با رقم‌هایی در حدود یک‌هزار تومان بالاتر از رقم‌های فعلی معامله می‌شود، گفت: براساس آنچه «ریسک مجدد خرید» نامیده می‌شود، فروشندگان مجبورند قیمت‌های خود را بالاتر بگیرند تا در خرید روز بعد طلا و سکه دچار ضرر نشوند و این کار به دلیل قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد امری کاملا طبیعی است.

او همچنین پیش بینی کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشمندان اقتصادی قیمت واقعی هر بشکه نفت را ۱۲۵دلار ارزیابی کرده‌اند و روند نزولی ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر همچنان ادامه دارد، امکان افزایش قیمت طلا هم وجود دارد.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در موارد قبلی که قیمت طلا افزایش می‌یافت، مردم برای خرید طلا هجوم می‌بردند، گفت: با توجه به هوشیاری مردم در حال حاضر چنین هجومی‌ در بازار وجود ندارد و مردم با توجه به نیازشان به خرید و فروش اقدام می‌کنند و این گونه نیست که سرمایه‌گذاری‌های کلان روی خرید سکه انجام دهند.

او ادامه داد:‌ البته باید توجه داشت که کلا تقاضا برای خرید سکه نسبت به قبل کمتر شده است و به دلیل مسائلی که برخی سودجویان در خرید و فروش سکه‌های ضرب سال‌های پایین‌تر به وجود آورده‌اند، مردم تمایل کمتری به خرید سکه نشان می‌دهند.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: ضرر خرید و فروش سکه‌های ضرب سال‌های پایین درنهایت به چشم خود سکه‌فروشان رفت و با توجه به هشدار‌های اتحادیه و هوشیاری مردم اساسا تقاضا برای خرید سکه کمتر شده است.