عضو کارگروه بانکداری بدون ربا از پیشنهاد یک الگوی جدید جایگزین برای قانون بانکداری بدون ربا در کشور خبر داد و گفت: براساس این الگو، بانک‌ها‌ی تجاری، تخصصی و جامع از یکدیگر جدا و برای هر یک، مدل عملیاتی ساده و روان تری با استفاده از عقود متناسب آنها ارائه می‌شود. سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، نتایج اقدامات انجام شده در کارگروه‌های تشکیل شده برای اصلاح رفتار و قوانین نظام بانکی را تشریح کرد.

تشکیل شورای مشورتی بانکداری اسلامی‌

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با بیان اینکه هم اکنون سه کمیته کاری بر روی مباحث مختلف نظام بانکی کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: شورای مشورتی بانکداری اسلامی‌ که در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاسیس شده است، روی مباحث مختلفی همچون ابزارهای نوین بانکی، شیوه‌های جدید و مسائل بانکداری اسلامی‌کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادهای جدید این شورای مشورتی به شورای پول و اعتبار ارائه شده است، تصریح کرد: بحث اعتبار در حساب جاری در بانکداری بدون ربا، استفاده از کارت‌های اعتباری در بانکداری بدون ربا، بحث معاملات بین بانکی در بانکداری بدون ربا، بحث فاکتورینگ و غیر جزئی از این پیشنهادها است.

استفاده از کارت‌های اعتباری در شرف اجرا

وی از نهایی شدن بحث فاکتورینگ و ارائه آن به محافل تصمیم‌گیری خبرداد و گفت: بحث اعتبار در حساب جاری به مرحله اجرا گذاشته شده و استفاده از کارت‌های اعتباری نیز در شرف اجرا است که به زودی اعلام خواهد شد. برخی از موارد و پیشنهاد‌های دیگر شورای مشورتی بانکداری اسلامی‌ پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در نوبت سیاست‌گذاری است.

موسویان کارگروه دوم را کمیته بانکداری بدون ربا زیر نظر معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ذکر و تصریح کرد: این کمیته بیشتر بر روی الگوهای عملیاتی بانکداری بدون ربا کار می‌کند و الگوی فعلی بانکداری بدون ربا در ایران در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته است.

الگوی جدید جایگزین قانون بانکداری بدون ربا

وی از پیشنهاد یک الگوی جدید جایگزین برای قانون بانکداری بدون ربا در کشور توسط این کمیته خبر داد و گفت: براساس الگوی پیشنهاد شده، بانک‌ها‌ی تجاری، تخصصی و بانک‌ها‌ی جامع از یکدیگر جدا و برای هر یک از بانک‌ها‌ی مذکور مدل عملیاتی ساده و روان‌تری با استفاده از عقود متناسب آنها ارائه می‌شود. عضو کارگروه بانکداری بدون ربا خاطرنشان کرد: طرح جایگزینی تورم به علاوه دو تا ۳‌درصد کارمزد به جای سود در تسهیلات بانکی که از ایده‌های رییس کل بانکی مرکزی است در این کارگروه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: کمیته سوم که به دستور رییس‌جمهوری در حوزه معاونت اول ریاست‌جمهوری تشکیل شده، مباحث مربوط به اصلاح رفتار و ساختار نظام بانکی را مد نظر قرار داده است.

موسویان با بیان اینکه کار گروه اصلاح رفتار بانکی متشکل از کارشناسان بانکی، مدیران عامل بانک‌ها و صاحب‌نظران عرصه بانکداری در دو فاز فعالیت می‌کند، افزود: بحث اصلاح رفتاری بانک‌ها به عنوان یک بحث کوتاه‌مدت در این کار گروه مطرح است که به زودی نتایج آن به صورت رسمی‌ ابلاغ می‌شود. وی فاز دوم مباحث کارگروه اصلاح رفتار بانکی را که به صورت میان مدت و بلند مدت مطرح می‌شود مربوط به اصلاح ساختار نظام بانکی که ناظر بر قانون عملیات بانکی بدون ربا و الگوی عملیاتی است، عنوان کرد.