گروه بازارپول- ابراز نگرانی وزرای دارایی ۷کشور صنعتی موسوم به (G۷) ارزش دلار آمریکا را در مقابل ین ژاپن به رکورد تازه‌ای رساند.

بنابراین گزارش، نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با ۷۸/۰واحد کاهش به سطح ۷۰۰/۱۱۳ رسید. اجلاس‌ ۱۹اکتبر سران دارایی کشورهای صنعتی با وجود روحیه عدم حمایت عمومی از تقویت دلار برگزار شد. به نظر می‌رسد کاهش ارزش دلار در بازارهای مالی جهان مورد توافق اکثر کشورهای بزرگ صنعتی است ضمن اینکه ابراز نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی در دنیا توسط G۷ در این نشست، از رونق تجارت ارزهای بیشتر بازده توسط ین ژاپن کاسته و بازارهای شرق آسیا نیز با افت شاخص مواجه شده‌اند و ارزش ین ژاپن در این راستا در مقابل دلار آمریکا از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

از سویی ارزش یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا به ترتیب با ۰۰۲۲/۰واحد و ۰۰۸۵/۰واحد کاهش مقطعی نسبت به روز شنبه مواجه بوده‌اند.

روز گذشته در اقدامی کم‌سابقه، قیمت طلا ۵/۱۵دلار کاهش یافت. نگرانی از کاهش رشد اقتصادی آمریکا موجب کاهش بازارهای سهام شد. سرمایه‌گذاران نیز در واکنش به این شرایط به حراج فلزات دست زده‌اند که کاهش نقدینگی و تقاضا در بازارهای شمش طلا نیز موجب افت ۵/۱۵دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی در مقایسه با روز شنبه شد.

روز گذشته در ساعت ۳۰/۱۵ به وقت تهران بهای هر اونس طلا برای فروش آنی به حد ۵۰/۷۴۹دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن ۵/۱۵دلار کاهش داشته است. در بازار داخلی قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار بدون اجرت با ۱۱۰۰تومان کاهش به ۷۴۶۰۰تومان کاهش یافت.

سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب با کاهش قابل‌توجه خود به سطح نرخ‌های ۱۷۵هزار تومان، ۱۸۶هزار تومان، ۸۸هزار تومان و ۴۴هزار تومان پایین آمدند.