ارائه مشاوره به مشتریان بانک اقتصاد نوین

فاطمه بهادری

اردیبهشت ماه سال‌جاری مجلس شورای اسلامی طرح تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی را تصویب کرد که براساس آن باید رتبه‌بندی، وصول مطالبات، مشاوره و سرمایه‌گذاری مورد پیگیری بانک‌ها قرار ‌گیرد. شرکت خدمات مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین که عمده سهامش متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه بانک اقتصاد نوین است، به عنوان یکی از اولین شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز فعالیت دریافت کرد تا به مشتریان بانک اقتصاد نوین مشاوره دهد و در قبال آن نرخ کارمزدی پایین‌تر از نرخ‌های کانون کارشناسان دادگستری دریافت ‌کند.

این شرکت با ۲۵۰ کارشناس در ساختمان بانک اقتصاد نوین واقع در چهارراه جهان کودک قرار دارد و در رشته‌هایی مانند ساختمان، کشاورزی، مالی، حقوقی، صنعتی و نفتی و... خدمات ارائه می‌دهد. این شرکت از کارشناسان رتبه‌بندی سازمان‌های نظام مهندسی و دادگستری و قوه قضاییه نیز بهره‌مند است.

مهندس ابراهیم جلیلیان، مدیرعامل شرکت مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین، در نشستی با خبرنگاران گفت: این شرکت به مشتریان بانک اقتصاد نوین برای دریافت تسهیلات مشاوره می‌دهد و در قبال آن کارمزد دریافت می‌کند.

وی در خصوص فعالیت‌های شرکت مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین اظهار داشت: ارزیابی فنی، اقتصادی مالی، حقوقی و بررسی طرح‌ها، پروژه و فعالیت‌ها و نظارت بر اجرای آنها و انجام مطالعات فنی- اقتصادی و اجتماعی و ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت مالی از جمله خدمات این شرکت است. به گفته وی سهام این شرکت که یک سال و اندی از شروع فعالیتش می‌گذرد متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه بانک اقتصاد نوین است.

وی رتبه‌بندی مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری را از خدمات این شرکت اعلام کرد و گفت: اجرای مطالعات مربوط به آینده‌نگری شاخص‌های موردنظر موسسات پولی و بانکی و سایر شاخص‌های بین‌المللی، انجام دادن امور حسابرسی داخلی شعب و مدیریت واحد‌های ستادی بانک‌ها و سایر موسسات مالی نیز توسط شرکت فوق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ارائه هرگونه خدمات مشاوره مدیریت و سازمان در زمینه مسائل مختلف از قبیل برنامه‌ریزی، طراحی ساختار سازمانی و بازاریابی مجاز غیرهرمی و غیرشبکه‌ای، تهیه طرح توجیه فنی، اقتصادی، مالی و حقوقی طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌ها و نظارت بر اجرای آنها از فعالیت‌های شرکت، طبق ماده ۲ اساسنامه است.

به گفته جلیلیان، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، اخذ و اعطای هرگونه نمایندگی در داخل و خارج از کشور، استفاده از تسهیلات بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور در جهت تحقق اهداف شرکت و مشارکت با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داخلی و خارجی، تاسیس یا مشارکت در شرکت‌های جدید توسط شرکت مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همه متقاضیان، بانک‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از خدمات این شرکت‌ استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه هدف بانک اقتصاد نوین، برون‌سپاری فعالیت‌هایش است، اظهار داشت: شرکت راه‌ اقتصاد نوین نیز می‌تواند خدماتی از جمله استاندارد کردن فعالیت‌های فرآیند تولیدات کالایی و خدماتی و امکانات لازم برای ورود و پذیرش شرکت‌های مختلف در بازار سرمایه را فراهم کند.

اجرای امور زیر کلید گرفتن کالاهای مختلف اعم از وارداتی یا داخلی مورد وثیقه بانک‌ها و سایر موسسات مالی، مشارکت با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داخلی و خارجی و ایجاد و تاسیس شرکت‌های جدید به منظور تحقق اهداف شرکت نیز از خدمات این شرکت است.

جلیلیان یکی از کمبودهای اقتصاد کشور را استفاده از مشاوره در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: استفاده از مشاوره تنها در پروژه‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی تعریف شده است و در عین حال در زمینه سرمایه‌گذاری رشد زیادی ندارد.

به گفته وی، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری برای تصمیم‌گیری از سوی مشتری تشکیل می‌شوند؛ بانک نیز مسوول بررسی تقاضا است و نه خلق و شکل دادن به تقاضا.

وی با تاکید بر برون‌سپاری امور شرکت‌ها تصریح کرد: بخشی از این برون‌سپاری شامل شناسایی مشتریان، برآورد اعتبار مشتریان، نظرسنجی اعتباری مشتریان، ارزیابی وثایق مشتریان، تهیه طرح‌های توجیهی برای مشتریان، نظارت بر مصرف و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و حسابرسی داخلی شعب بانکی است.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات مالی و اعتباری، در‌حال‌حاضر انتقادهای بسیاری نسبت به اعطای تسهیلات بانکی وجود دارد. آگهی‌های غیررسمی برای تسهیلات در روزنامه‌ها نشان می‌دهد که در این زمینه نیازهای بسیاری وجود دارد. در این میان کانون مشاوران سرمایه‌گذاری برای تاسیس این شرکت‌ها همکاری لازم را انجام داده است و بانک مرکزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده است که نسبت به انتشار این دسته از آگهی‌ها ممانعت به عمل آورد. به گفته وی، رتبه‌بندی مشتریان باعث دستیابی آنها به هدفشان بدون سردرگمی می‌شود.

وی ادامه داد: مشتریان در بانک‌ اقتصاد نوین به ۱۵ گروه تقسیم می‌شوند. جلیلیان افزود: این رتبه‌بندی براساس امکانات، نیازها، توانایی‌ها، دارایی‌ها، سرمایه و پروژه‌های مشتریان انجام می‌شود.مشتری پاسخنامه‌ای پر می‌کند و براساس جداول تعبیه شده در بانک، رتبه‌بندی می‌شود.