گروه بازارپول- سقوط تاریخی دلار در مقابل یورو قیمت طلا را در معاملات فوری بازارهای جهانی تا ۷۷۰دلار بالا برد. بنابراین گزارش، شرایط ‌نامناسب و کاهش رونق بخش مسکن در آمریکا همچنان مشکل‌آفرین است و نتایج حاصل از این وضعیت احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو و در نتیجه سقوط دلار را موجب شده است.

Bank of America به عنوان دومین بانک بزرگ آمریکا اعلام کرده که در نتیجه زیان ناشی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاری‌ها در وام‌های رهنی، مبلغی در حدود ۴میلیارد دلار خسارت دیده است. موج نگرانی‌های جدید ایجاد شده، بانک مرکزی آمریکا را برای کاهش بیشتر نرخ بهره تحت تاثیر قرار داده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین میزان خود از زمان ورود یورو به بازارهای جهانی به حد ۴۳۱۹/۱ در بازار لندن رسیده است این میزان در ساعات بعد معاملات روز گذشته به نرخ ۴۳۰۳/۱ رسیده است. نرخ برابری پوند انگلیس در مقابل دلار نیز همانند یورو با ۰۱۲۷/۰ واحد افزایش به نرخ ۰۴۶۷/۲ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا با ۷۸۵/۱ واحد کاهش در مقابل ین ژاپن به نرخ ۹۵۵/۱۱۴ رسیده است.

از سویی دیگر اجلاس وزرای دارایی ۷ کشور صنعتی (آمریکا، انگلستان، ژاپن، آلمان، کانادا، ایتالیا و فرانسه) روز گذشته در واشنگتن برگزار شد که علاوه بر بررسی وضعیت نقدینگی در جهان و ‌نقش شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، مسائلی از جمله وضعیت ین ژاپن- یوآن چین و به ویژه تاثیر شرایط جدید وام‌های رهنی (Sub prime) و تاثیر سوء آنها بر کاهش ارزش دلار در مقابل یورو و پوند انگلیس و همچنین تاثیر این پدیده بر اقتصاد جهان مورد چالش قرار خواهد گرفت.

مقامات اقتصادی فرانسه و ایتالیا از تداوم تقویت یورو در مقابل دلار ابراز نگرانی می‌کنند، در حالی که مقامات اقتصادی آلمان و دیگر کشورهای منطقه یورو کماکان از این بابت نگرانی ندارند.

در عین حال به نظر می‌رسد که سران ۷ کشور صنعتی بیش از آنکه نگران گران‌تر شدن صادرات کالاهای خود در مقابل صادرات کالاهای آمریکایی باشند، قصد دارند مجموعا علیه صادرات کالاهای چین از طریق اتخاذ تصمیماتی مبنی بر فشار دولت این کشور در راستای تقویت یوآن نیز به اجماع برسند. شرایط ناآرام شمال عراق و رشد بهای نفت تا حد ۹۰ دلار نیز بر کاهش ارزش دلار موثر بوده است.

مجموعه شرایط جاری ارزش طلا را در بازارهای جهانی برای تحویل آنی تا حد ۷۷۰دلار بالا برده بود که در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۴۰/۷۶۷ دلار قدری پایین‌تر‌ آمد.

در بازار داخلی ارز و طلا روز پنج‌شنبه یورو و پوند انگلیس هر یک با ۳تومان رشد قیمت مواجه شدند و بهای انواع سکه بین ۳۰۰ تومان تا یک‌هزار تومان افزایش یافت.