کشورهای ثروتمند در واکنش به کاهش روز افزون ارزش دلار به تدریج مبنای ارزش کالاهای تولیدی خود را از دلار به ارزهای دیگر تغییر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز مرکز مطالعاتی مدیریت دارایی‌ها در لندن اعلام کرد: کشورهای ثروتمند در واکنش به کاهش روز افزون ارزش دلار به تدریج مبنای ارزش کالاهای تولیدی خود را از دلار به ارزهای دیگر تغییر می‌دهند. بحث تبدیل قیمت کالاها از مبنای دلاری به سایر ارزها در ماه‌های اخیر با جدیت دنبال شده است که علت آن کاهش شدید ارزش دلار در این مدت است. در حال حاضر ارزش دلار به پایین‌ترین حد خود در۱۵ سال گذشته رسیده است. «دیوید مورین» یکی از مقامات مرکز مطالعاتی مدیریت دارایی‌ها گفت: احتمال انجام چنین عملی از سوی تولیدکنندگان بسیار زیاد است؛ اما نیاز به زمان دارد.

وی افزود: «من می‌توانم تصور کنم، کشورهایی مثل روسیه کالاهای خود را بر مبنایی غیر از دلار مثلا در مورد روسیه روبل قیمت‌گذاری کنند».

تولیدکنندگان نفتی نخستین کشورهایی هستند که این کار را انجام داده اند.ایران در حال حاضر در قبال ۸۵‌درصد از نفت صادراتی خود ارزهایی غیر از دلار دریافت می‌کند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز چنین کاری را انجام داده‌اند یا در حال بررسی آن هستند.

مورین پیش‌بینی کرد، روند کاهش ارزش دلار همچنان ادامه یابد.به نظر وی دولت آمریکا از این روند چندان ناراضی نیست بنابراین تلاش چندانی برای جلوگیری از کاهش ارزش دلار انجام نخواهد داد. افزایش صادرات و کاهش ارزش دیون خارجی و‌تراز تجاری از جمله انگیزه‌های آمریکا برای تداوم کاهش ارزش دلار است.