واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال‌جاری به ۱۷درصد افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر خود ضمن برآورد تورم ۱۲درصدی برای کشور در سال گذشته پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری با ثبت رقم ۱۷درصد به بالاترین میزان در دهه کنونی برسد. از سال آینده نرخ تورم آهنگ نزولی در پیش خواهد گرفت، پیش‌بینی شده که در سال‌های ۸۷ و ۸۸ تورم ۵/۱۵ و ۱۵درصدی برای کشور رقم بخورد که این میزان در سال ۸۹ بدون تغییر همان ۱۵درصد خواهد بود.

به اعتقاد اکونومیست در سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ تورم در ایران به ۸/۱۴درصد خواهد رسید.

این در حالی است که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۸۶ با ۴/۰درصد افزایش نسبت به ماه پیش به ۸/۱۵درصد رسید.

روابط‌عمومی‌ بانک مرکزی اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در شهریور ماه ۸۶ به شرح زیر است:

شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه ۸۶ نسبت به ماه قبل ۵/۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹/۱۷درصد افزایش یافت.

میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه سال ۸۶ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال ۸۵ معادل ۸/۱۵درصد است. در همین حال چندی پیش بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش نرخ تورم به ۲۰درصد در سال‌جاری خبر داد.

موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماه چهارم ۲۰۰۷ خود نرخ تورم کشور در سال گذشته را ۱۴درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال‌جاری با شش واحد افزایش به ۲۰درصد برسد.

به اعتقاد این موسسه شاخص بهای مصرفی در سال آینده نیز به روند صعودی خود ادامه داده و معادل ۲۲درصد خواهد بود.

در سال ۸۸ نرخ تورم با در پیش گرفتن روند نزولی به ۱۸درصد و در سال ۸۹ به ۱۶درصد کاهش خواهد یافت که طی سال ۱۳۹۰ نیز ثبت تورم ۱۶درصدی برای کشور پیش‌بینی می‌شود.