ذخایر ایران به جز طلا در سال‌جاری شش میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر ۲۰۰۷ خود به بررسی وضعیت ذخایر خارجی ایران پرداخت و ضمن برآورد ذخایر ۵۸میلیارد و ۲۰۹میلیون دلاری برای سال ۸۵ پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری به ۶۴میلیارد و ۲۰۹میلیون دلار برسد. در سال آینده ذخایر ایران به جز طلا با سه میلیارد دلار افزایش به ۶۷میلیارد و ۲۰۹میلیون دلار می‌رسد که بالاترین میزان طی دهه کنونی بوده و خواهد بود. از سال ۸۸ ذخایر ایران روند نزولی به خود خواهد گرفت. پیش‌بینی شده که در سال‌های ۸۸ و ۸۹ ذخایر ایران به جز طلا با کاهش یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری و چهار میلیارد و ۲۵۰میلیون دلاری به ترتیب به ۶۵میلیارد و ۷۰۹میلیون دلار و ۶۱میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار برسد که تداوم آهنگ نزولی این شاخص را در سال ۱۳۹۰ به ۵۵میلیارد و ۲۰۹میلیون دلار خواهد رساند.

سال ۱۳۹۱ سالی است که رقم ۴۸میلیارد و ۹۵۹میلیون دلار برای ذخایر ایران به ثبت خواهد رسید که نسبت به سال ۸۶ کاهش بیش از ۱۵میلیارد دلاری نشان می‌دهد.

این در حالی است که موسسه بیزینس‌مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که ذخایر ارزی ایران تا سال ۱۳۹۰ دو برابر می‌شود.

موسسه بیزینس‌مانیتور در گزارش سه ماه چهارم ۲۰۰۷ خود ضمن برآورد ذخایر خارجی ۵۸میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری برای ایران در سال ۸۵ پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری با حدود ۱۳میلیارد دلار افزایش به ۷۱میلیارد و ۶۰میلیون دلار برسد.

طی سال ۸۷ ذخایر خارجی ایران افزایش ۵/۱۲میلیارد دلاری داشته و به ۸۳میلیارد و ۵۵۰میلیون دلار بالغ خواهد شد که تداوم روند صعودی این شاخص را در سال ۸۸ به ۹۴میلیارد و ۴۱۰میلیون دلار خواهد رساند.

پیش‌بینی شده که در سال ۸۹ ذخایر ارزی ایران به ۱۰۴میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار برسد که از افزایش ۵/۱۰میلیارد دلاری نسبت به سال ۸۸ برخوردار است. سال ۱۳۹۰ سالی است که رقم ۱۱۵میلیارد و ۲۲۰میلیون دلار برای ذخایر خارجی ایران به ثبت خواهد رسید که نسبت به سال ۸۵ از افزایش بیش از ۵۷میلیارد دلاری و نسبت به سال ۸۰ از افزایش ۹۸میلیارد دلاری برخوردار خواهد بود.