حجم تسهیلات اعطایی تعاونی اعتبار شهر به کارکنان شهرداری به 60میلیارد تومان رسید

لیلا اکبرپور

محمود حیدری، مدیرکل تعاون استان تهران روز گذشته از شرکت تعاونی اعتبار شهر بازدید کرد.

تعاونی اعتبار شهر از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون دارای ۶۰ شعبه در تهران است و سهامداران آن ۱۰ شرکت وابسته به شهرداری تهران هستند. علی‌رضا آذری، مدیرعامل تعاونی اعتبار شهر در بازدید مدیرکل تعاون استان تهران از این شرکت گفت: تعاونی اعتبار شهر در سال ۸۱ به ثبت رسید و به دنبال مشکلات اخذ مجوز بانک به شهرداری در اواخر سال ۸۴ توسعه یافت و تعداد شعب خود را از ۶ شعبه در سال ۸۱ به ۵۸ شعبه در سال ۸۵ رساند.

به گفته آذری، دکتر قالیباف، شهردار تهران بر توسعه تعاونی اعتبار شهر جهت رفع نیاز کارکنان شهرداری تاکید دارد.

او با یادآوری اینکه تا سال‌های پیش حجم وام اعطایی به کارکنان شهرداری از سوی بانک‌های دولتی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسید، گفت: حجم تسهیلات اعطایی تعاونی اعتبار شهر به کارکنان شهرداری در سال ۸۵ به ۶۰میلیارد تومان بالغ شد.

او ادامه داد: نگاه شهرداری به مجموعه شهر تهران کلی و گسترده است و می‌کوشد در تمام زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای آبادانی شهر و ساخت شهری زیبا و آباد فعال باشد.

مدیرعامل تعاونی اعتبار شهر با بیان اینکه دستیابی به این اهداف با پشتوانه پولی و مالی امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: بنا به خواسته دکتر قالیباف، شهردار تهران با حفظ مقررات بخشی از نقدینگی شهرداری به تعاونی اعتبار شهر منتقل شد تا به طور موقت در راستای اجرای پروژه‌های شهری مصرف شود.

آذری یادآور شد: به همین ترتیب شهردار تهران اعلام کرد: هیچ پروژه‌ای در تهران متوقف نیست.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران ۴۰هزار پرسنل رسمی دارد که به طور مستقیم با خود شهرداری قرارداد دارند، گفت: اعطای وام یک میلیون تومان به هر یک از پرسنل طی سال ۸۵ کار بزرگی بود به طوری که کارمندان شهرداری ابراز می‌کنند حجم این وام‌دهی برابر سابقه ۹۰ سال پیش شهرداری تهران است.

آذری گفت: تعاونی اعتبار شهر با توسعه کمی و کیفی شعب خود شعبه‌ها را به بهترین نحو ممکن تجهیز کرد و برای تسهیل در امور کارکنان معادل ۶۰هزار کارت هوشمند برای ۶۰هزار پرسنل رسمی و قراردادی شهرداری صادر کرد که قابلیت شارژ دارند.

او ادامه داد: براساس برنامه‌های معاونت مالی اداری شهرداری به زودی پرداخت حقوق به کارمندان نیز از طریق همین کارت‌های هوشمند صورت می‌گیرد و از طریق قراردادی که با بانک سامان منعقد شده است افراد می‌توانند از خودپردازهای سایر بانک‌ها برای دریافت حقوق خود اقدام کنند.

او همچنین از اعلام تقاضای تعاونی اعتبار شهر برای پیوستن به مجامع بین‌المللی و اتحادیه تعاونی‌های جهانی و آسیایی خبر داد و گفت:‌ اعتبارات خرد سازمان ملل از طریق تعاونی‌های عضو توزیع می‌شود و پیوستن این تعاونی به مجامع بین‌المللی می‌تواند موجب استفاده از امکانات موجود به نفع کشورمان باشد.

او همچنین با یادآوری این که در دوره‌ای که دکتر احمدی نژاد شهردار تهران بودند شهرداری اقداماتی را جهت اعطای وام ازدواج انجام داد که ۲۰۰هزار نفر ثبت نام کردند، افزود: وام ازدواج ۶۰هزار نفر که باقی مانده بودند نیز در این دوره پرداخت شد.

او همچنین ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران یکی از نکات مورد توجه شهردار تهران برای جلوگیری از احتمال بحران زلزله در پایتخت است که با جدیت دنبال می‌شود.

گسترش تعاونی‌ها اقتصاد را مردمی می‌کند

محمود حیدری، مدیرکل تعاون استان تهران نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت تامین بسترهای امکانات اولیه زندگی و رفاهی مردم گفت:‌ در راستای تحقق عدالت اجتماعی، آنچه در قانون اساسی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید شده حمایت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و توزیع عادلانه ثروت است.

او اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مفاد و تبصره‌های آن را مستلزم تغییر نگرش مسوولان و دولتمردان در بخش تعاون دانست و گفت: دولت باید بستر مناسبی را جهت حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی از لحاظ مادی و معنوی فراهم کند و صرف دادن تسهیلات به بنگاه‌ها برای دستیابی به اهداف متعالی کافی نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: برای آنکه سیاست‌های ابلاغی جنبه عملیاتی به خود بگیرد و موارد اجرایی آن تبدیل به قانون شده و محقق شود راهی جز کاهش تصدی‌های دولتی و مردمی شدن اقتصاد نیست و این هدف جز از طریق گسترش تعاونی‌ها صورت نمی‌گیرد.

او همچنین به سازوکارهای تقویت و توسعه بخش تعاون در لایحه سایت‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: برای رسیدن بخش تعاون به جایگاه حقیقی خود در اقتصاد سهم این بخش از ۵درصد باید به ۲۵درصد افزایش یابد که این افزایش مستلزم مکانیزم‌های قانونی و عملیاتی لازم است.

او تاسیس بانک توسعه تعاون را یکی از این سازوکارها نام برد و ادامه داد: لایحه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تکلیف کرده که ۳ماه بعد از تصویب قانون بانک توسعه تعاون با ۵۰۰میلیارد تومان از منابع مالی حساب ذخیره ارزی و سرمایه فعلی صندوق تعاون برای حمایت و پشتیبانی مالی از تعاونی‌ها تاسیس شود.

حیدری همچنین گفت: تامین ۲۰درصد حق بیمه‌ کارفرمای تعاونی‌های بزرگ توسط دولت، تخفیفات مالیاتی ۱۰ تا ۳۰درصدی به تعاونی‌ها از حمایت‌های دولت و مشوق‌های تعاونی است که همگی از سازوکارهای توسعه این بخش در اقتصاد کشور به شمار می‌آید.

اولین همایش مالیه شهرداری، مشکلات‌ و راهکارها برگزار می‌شود

همچنین اولین همایش مالیه شهرداری مشکلات و راهکارها از سوی معاونت مالی و اداری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت مالی و اداری شهرداری تهران این همایش با هدف تبیین ابعاد مالیه شهرداری و جایگاه آن در نظام کلان اقتصادی کشور سال‌جاری برگزار می‌شود.

براساس همین گزارش، کلیه علاقه‌مندان فرصت دارند تا پایان آبان‌ماه ۸۶ نسبت به ارسال خلاصه مقالات در ۲۰۰ کلمه اقدام کنند.

همین گزارش حاکی است، محورهای همایش در ارتباط با تجارت جهانی، تامین منابع مالی و مدیریت هزینه شهرداری‌ها، مشارکت شهروندان در تامین منابع درآمدی شهرداری، روابط مالی دولت و شهرداری‌ها، فرهنگ‌سازی برای پرداخت وجوه و عوارض قانون شهر، دسترسی به بازارهای مالی داخلی و خارجی، نظام تشخیص و وصول درآمد شهرداری‌ها، نظام اخذ ارزش افزوده ساخت‌وساز و فعالیت‌های اقتصادی شهر، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی شهرداری‌ها، نظام تامین مالی پروژه‌های شهری کلان، نظام حسابداری شهرداری‌ها و نظام اخذ بهای خدمات شهری است.