ماراتن قیمت طلا در سایه جنگ شمال عراق

گروه بازارپول- بهای طلا در بازارهای جهانی همچنان متاثر از افزایش بهای نفت، رو به افزایش دارد و بهای سکه بهار آزادی در بازار داخلی کشور نیز از ۱۸۰هزار تومان فراتر رفته است. به گزارش خبرنگار ما، سایه آتش جنگ در شمال عراق هر روز پررنگ‌تر می‌شود و دامنه بی‌ثباتی در منطقه بهای انرژی را مرتبا بالا می‌برد. ارتش ترکیه در انتظار دستور حمله گسترده به شمال عراق است و بازار نفت رکوردی بی‌سابقه را در حد ۸۸دلار ثبت کرده است.

روز گذشته قیمت طلا در این راستا برای تحویل فوری پس از عبور از رکورد ۲۸ ساله خود، سطح ۵/۷۶۶دلار را نیز ثبت کرد و دوباره در ساعت ۱۴ به وقت تهران به ۷۶۰ دلار رسید که نسبت به روز قبل ۴/۵دلار رشد داشته است. نرخ تحویل طلا در ماه دسامبر نیز رکورد ۴۰/۷۶۸دلار را تصاحب کرد.

در همین روز در بازار داخلی کشور نیز متاثر از این رشد قیمت، بهای هر مثقال طلای ۱۷ عیار را ۸۰۰ تومان تقویت کرد و به نرخ ۷۵۸۰۰تومان رساند. هر قطعه سکه بهار آزادی ۱۷۲هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۸۲هزار تومان، نیم‌سکه ۸۹هزار تومان و ربع سکه ۴۵هزار تومان به فروش رسید. رشد بهای طلا همراه با افزایش تقاضای مصرف آن در کشورهای منطقه حکایت از اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان آن دارد. در ۶ماه اول سال ۲۰۰۷ واردات طلا به هندوستان با ۹۰درصد افزایش به ۵۲۱تن رسیده است. در مجموع در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۱۷درصد طلای بیشتر به این کشور وارد شده است که رقم آن ۸۴۰تن برآورد می‌شود.

از سویی، تحلیل‌گران مالی بانک UBS معتقدند که تداوم مبادلات و خرید و فروش ارزهای بیشتر بازده با ین ژاپن (Carry Trade) عاملی تعیین‌کننده برای نرخ طلا خواهد بود. رشد تورم در چین، هندوستان، خاورمیانه، غرب اروپا و آمریکای‌لاتین موجب روی آوردن بیشتر سرمایه‌گذاران به طلا شده است. این تحلیل می‌افزاید: رشد تورم و کاهش نرخ بهره آمریکا، قیمت هر اونس طلا را تا حد یک‌هزار دلار بالا خواهد برد. در صورت رشد بهای طلا در بازارهای جهانی که از آغاز مهرماه تقریبا ۳۰دلار رشد داشته است، باید منتظر رشد بهای سکه بهار آزادی تا مرز ۲۰۰هزار تومان مشابه قیمت این سکه در اردیبهشت‌ماه سال ۸۵ باشیم.