گروه بازارپول- تداوم تنش‌ها در مرزهای ترکیه و عراق قیمت طلا را بالاتر برد.

به گزارش خبرنگار ما، ادامه درگیری‌ها در منطقه شمال عراق بین نیروهای ارتش ترکیه و جدایی‌طلبان پ‌.ک‌.ک موجب رشد بهای نفت در بازارهای جهانی شد که به تبع آن بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۱۴ روز گذشته به وقت تهران به حد ۶۰/۷۵۴ دلار رسید که نسبت به پایان معاملات در حدود ۵/۶دلار رشد داشته است. در بازار نیویورک نیز بهای هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر نیز به حد ۶۰/۷۶۰دلار رسید.

جدای از افزایش بهای انرژی، کاهش ارزش دلار همچنان نقش اصلی را در تقویت ارزش طلا ایفا می‌کند. بازار وام‌های رهنی کماکان در آمریکا با بحران روبه‌رو است و ضعف دلار از این رو بر رشد تقاضا برای طلا افزوده است.

براساس اخبار رسیده، برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکایی از جمله Citigroup و GP Morgan درصدد تزریق ۷۵میلیارد دلار به بازار وام‌های مسکن هستند تا به نوعی اعتماد از دست رفته را به این بازار باز گردانند. کاهش نرخ وام‌های مسکن موجب برهم خوردن تراز مالی این بانک‌ها شده است.

روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به رقم کم‌سابقه ۴۲۲۲/۱ رسید که نسبت به نرخ پایان معاملات ۰۰۴۷/۰ واحد رشد داشته است. پوند انگلیس نیز به ارزش ۰۳۶۴/۲ در مقابل دلار دست یافت. دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز تا حد ۶۵/۱۱۷ بالاتر رفت.

بازار داخلی

در بازار داخلی ارز و طلا قیمت فروش هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت به نرخ بی‌سابقه ۷۵هزار تومان رسید که از ۱۲۰۰تومان افزایش قیمت برخوردار بوده است.

قیمت سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب به سطح ۱۶۹هزار تومان، ۱۸۰هزار تومان، ۸۸هزار تومان و ۴۴هزار تومان رسید.

قیمت فروش یورو نیز در بازار ارز با ۵تومان رشد به حد ۱۳۳۷ تومان دست یافت که به مرور به نرخ ۱۴۰۰تومان نزدیک می‌شود.