بانک‌ها املاک مازاد خود را برای فروش به مزایده گذاشتند

نام چهار بانک دولتی در مسیر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی در فهرست انتقال مالکیت قرار گرفته است و بنا بر تازه‌ترین اخبار منتشر شده، بخشی از سهام این بانک‌ها تا پایان امسال از طریق بورس واگذار خواهند شد. عضو هیات‌مدیره بانک تجارت دراین خصوص، از آغاز طبقه‌بندی میزان مطالبات سیستم بانکی خبر داد و اعلام کرد: بانک‌ها املاک مازاد خود را برای فروش به مزایده گذاشتند.

محمد ابراهیم مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر برای تسریع در ابلاغ دستورالعمل‌های کارگروه اصلاح رفتار سیستم بانکی پیشنهاد کرد: شفاف‌سازی حساب‌ها در سیستم بانکی تسریع در ورود به بورس را در راستای کاهش مشکلات بانکی به دنبال دارد.

وی با اشاره به کوتاه بودن زمان برای واگذاری ۵‌درصد سهام بانک‌های مشمول واگذاری‌های اصل ۴۴ ، تعیین تکلیف حساب بانک‌ها را تا قبل از پایان امسال ضروری خواند.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین مشکل سیستم بانکی کشور، عنوان کرد: در شرایط کنونی سیستم بانکی کشور بدون هیچ‌گونه مشکلی مصوبات و دستورالعمل‌ها را اجرایی می‌کند ولی رعایت برخی از معیارها توسط بانک‌ها به عنوان مشکل اساسی مطرح است.

وی با بیان مطلب فوق افزود: براساس مصوبات کمیته بال، فروش اموال مازاد بانک‌ها به طور معمول باید ۳۰‌درصد اموال غیرمنقول باشد که در حال حاضر بیشتر از رقم این کمیته است، لذا کاراصلی کارگروه اصلاح رفتار سیستم بانکی، رساندن آن به رقم کمیته بال است که در این راستا بانک‌ها نسبت به مزایده اموال وارد عمل شده‌اند.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت در ادامه بیان کرد: محورهای ۵ گانه کمیته اصلاح رفتار سیستم بانکی، ساماندهی مطالبات بانک‌ها از دولت و شرکت‌های دولتی، تدوین قانونی برای وصول مطالبات معوق بانک‌ها، فروش دارایی‌ها و منابع مازاد بر نیاز بانک‌ها، اصلاح ساختار سرمایه بانک‌ها و اصلاح نحوه رفتار آنها اعلام شده ولی به صورت دستورالعمل تاکنون ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به آغازعملیات محورهای ۵ گانه اصلاح رفتار بانکی در سیستم بانکی کشور بیان کرد: در راستای اجرایی کردن این محورها هم اکنون بانک‌ها املاک مازاد خود را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند ضمن آنکه با دستورمعاون اول رییس‌‌جمهور برای وصول مطالبات بانک‌ها، طبقه‌بندی و ریسک‌گیری میزان مطالبات در سیستم بانکی آغاز شده است.

مقدم با اشاره به دستور صریح رییس کل بانک مرکزی در رابطه با وصول مطالبات تا پایان سال‌جاری، اظهارداشت: مطالبات سررسید گذشته و معوقه بانک‌ها و نیز بدهی دولت به سیستم بانکی کشور در کارگروه اصلاح رفتار بانکی و چگونگی پرداخت این مطالبات تعیین تکلیف خواهد شد که پیشنهادات ارائه شده در حال بررسی است.