بدهی‌های خارجی ایران 3/3میلیارد دلار کاهش می‌یابد

مجموع بدهی‌های خارجی ایران تا سال ۱۳۹۱ در حدود سه‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر خود ضمن برآورد بدهی خارجی ۱۳‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلاری (۷/۶درصد تولید ناخالص داخلی) برای سال ۸۵ پیش‌بینی کرد که این میزان با ۲۰۰‌میلیون دلار کاهش در سال جاری به ۱۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار (۵/۵درصد تولید ناخالص داخلی) برسد. انتظار می‌رود مجموع بدهی‌های خارجی ایران در سال ۸۷ معادل ۱۲‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار (۵/۴درصد تولید ناخالص داخلی) باشد که با تداوم روند نزولی این شاخص در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به ترتیب به ۱۱‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار (۸/۳درصد تولید ناخالص داخلی) و ۱۱‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار (۳/۳درصد تولید ناخالص داخلی) برسد.

پیش‌بینی شده که کشور در سال ۱۳۹۰ با بدهی خارجی ۱۰‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلاری (۹/۲درصد تولید ناخالص داخلی) دست به گریبان باشد.

سال ۱۳۹۱ سالی است که رقم ۱۰‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار (۶/۲درصد تولید ناخالص داخلی) برای مجموع بدهی‌های خارجی کشور به ثبت می‌رسد که نسبت به سال ۸۵ کاهش سه ‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلاری دارد.

این در حالی است که موسسه بیزینس مانیتور در آخرین گزارش خود از افزایش بیش از هفت‌‌میلیارد دلاری مجموع بدهی‌های خارجی ایران تا سال ۱۳۹۰ خبر داده است.

بیزینس مانیتور در گزارش سه ماه چهارم ۲۰۰۷ خود با بررسی وضعیت بدهی‌های کشور در سال‌های آینده، مجموع بدهی‌های ایران در سال ۸۵ را ۲۲‌میلیارد و ۲۳۰‌میلیون دلار اعلام و پیش‌بینی کرد که این میزان در سال جاری با حدود ۵/۱میلیارد دلار افزایش به ۲۳‌میلیارد و ۷۲۰‌میلیون دلار برسد.

بدهی‌های خارجی در سال گذشته ۸۵/۹درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد که این سهم در سال جاری به ۱۶/۹درصد می‌رسد. سال آینده بدهی‌های خارجی ایران معادل ۲۵‌میلیارد و ۹۵۰‌میلیون دلار یا ۵۶/۸درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود که تداوم روند صعودی، این شاخص را در سال ۸۸ به ۲۷‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون دلار خواهد رساند. در این سال سهم بدهی‌های خارجی از تولید ناخالص داخلی برابر با ۴۰/۷درصد خواهد بود.

انتظار می‌رود در سال ۸۹ رقم ۲۸‌میلیارد و ۷۸۰‌میلیون دلار برای بدهی‌های خارجی به ثبت برسد که ۳۳/۶درصد تولید ناخالص داخلی بوده و نسبت به سال ۸۸ از افزایش بیش از یک‌ میلیارد دلاری برخوردار است.

رقم ۲۹‌میلیارد و ۶۸۰‌میلیون دلار رقمی است که برای مجموع بدهی‌های خارجی ایران در سال ۱۳۹۰ پیش بینی شده که برابر با ۳۹/۵درصد تولید ناخالص داخلی است.

این رقم نسبت به سال ۸۵ افزایش هفت‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون دلاری و نسبت به سال ۱۳۸۰ افزایش ۲۰‌میلیارد و ۶۷۰‌میلیون دلاری دارد.