دنیای اقتصاد - اولین روز بهمن با حاشیه‌های فراوانی برای محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی آغاز شد؛ تصویب طرح تحقیق و تفحص از این بانک در مجلس شورای اسلامی با چهار محور و اعلام خبر بازنشستگی او از سوی برخی سایت‌های خبری دومین ماه زمستان را برای رییس‌کل بانک مرکزی پر‌حاشیه‌تر از قبل کرد؛ در اولین ساعت اولین روز بهمن، مجلس به انجام تحقیق و تفحص از بانک مرکزی رای داد. مجلس قصد دارد از عملکرد بانک مرکزی در زمینه صدور مجوز یا ابطال نهادهای مالی در کنار سیاست‌گذاری پولی و ارزی تحقیق و تفحص کند؛ اقدامی که با واکنش رسمی بانک مرکزی روبه‌رو شد. به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی انجام تحقیق و تفحص تاوان برخورد با برخی صندوق‌های بدون مجوز است. بانک مرکزی معتقد است: ریشه چنین تصمیمی به اقدامات این بانک در ساماندهی بازار پول و ندادن مجوز به برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه باز می‌گردد. در کنار این خبر، شایعه‌های گسترده‌ای درخصوص بازنشسته شدن رییس‌کل منتشر شده است؛ شایعه‌هایی که در آخرین لحظات دیروز به طور رسمی از سوی وی تکذیب شد. محمود بهمنی گفت: فعلا قصد جدایی از دولت را ندارد. در خصوص انتشار خبر بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی چهار گمانه مطرح شد که «دنیای اقتصاد» در گزارشی به آن پرداخته است. رییس کل بانک مرکزی بازنشستگی خود را تکذیب کرد

آغاز پرحاشیه بهمن‌ برای«بهمنی»

گروه بازار پول- مسعود یوسفی: اخبار متناقضی که در نخستین روز بهمن ماه از «بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی» در فضای رسانه‌ای کشور به راه افتاد؛ ابتدا با سکوت منابع رسمی مواجه شد و در آخرین ساعات کاری دیروز دو مقام مسوول در اظهاراتی، موافقت با بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی را رد کردند.روز گذشته، اخبار تایید نشده‌ای از تقاضای بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی از بانک ملی ایران، منتشر شد.

همزمانی این خبر با تصویب «طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی» در مجلس، موجب گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون اصل خبر شد. محمود بهمنی پیش از به دست گرفتن سکان مهم‌ترین سازمان مجری سیاست گذاری‌های پولی، عضو هیات‌مدیره بانک ملی ایران بود و به عنوان «ماموریت» از این بانک به بانک مرکزی آمد و رییس‌کل شد، اما خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد که «دو هفته قبل، تقاضای بازنشستگی او از بانک ملی مطرح شده و بانک ملی نیز با این تقاضا موافقت کرده است.» منابع آگاه منتشر‌کننده این خبر، بازنشستگی را بی‌ارتباط با «تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی» نمی‌دانند، اما خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه که نامی از وی برده نشده عنوان کرده است که «موضوع بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی، ارتباطی با طرح مجلس برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی ندارد.» نماینده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «آقای بهمنی مدت‌‌ها به دنبال بازنشستگی خود بود و بارها در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درخواست می‌کرد تا با تقاضای بازنشستگی وی موافقت کنند.» به گفته عزت اله یوسفیان ملا «اینکه گفته می‌شود این تقاضای بازنشستگی به دلیل تصویب تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس بوده، نکته درستی نیست؛ زیرا حتی در صورت پذیرش بازنشستگی، از وی سلب مسوولیت نمی‌شود.»پیش از این و در جریان برداشت ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از حساب بانک‌ها که با مصوبه هیات دولت صورت گرفت؛ رییس‌کل بانک مرکزی در اعتراض به این اقدام تهدید به استعفا کرده بود. مصوبه هیات دولت در روزهای پایانی سال گذشته، تحت عنوان «مابه‌التفاوت ارزی دریافتی بانک‌ها» اجرا شد و انتقادهایی را متوجه عملکرد بانک مرکزی کرد. در آن مقطع زمانی نیز، زمزمه استعفای رییس‌کل بانک مرکزی در اعتراض به این اقدام دولت شنیده شد، اما این اتفاق نیافتاد و با مخالفت دولت، بهمنی همچنان رییس‌کل بانک مرکزی ماند. حال گمانه‌زنی‌ها سناریو دیگری برای بازنشستگی وی مطرح می‌کند.بهمنی روز گذشته ابتدا در جلسه مجلس حضور یافت تا به عنوان مخالف «طرح تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی» صحبت کند. طرحی که با ۴ محور «عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز، برداشت از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی، نرخ سود بانکی و سقف تسهیلات اعطایی» در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید. به گزارش خبرگزاری‌ها، بهمنی در مجلس فرصت صحبت کردن در این مورد را پیدا نکرده و بلافاصله پس از اعلام رای نمایندگان، پارلمان را ترک و در جلسه هیات دولت حضور یافته است.

آیا خبر بازنشستگی صحت دارد؟

روز گذشته بهمن مسگرها، معاون اداری مالی بانک مرکزی خبر بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی را تکذیب کرد و گفت که «تاکنون چنین چیزی مطرح نشده است.» همزمان با اوج گیری اخبار متناقض از بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی، وب‌سایت «تسنیم» نیز به نقل از محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی نوشت: «بهمنی کارمند بانک ملی محسوب می‌شود و تنها با حکم رییس‌جمهور به بانک مرکزی آمده است.» این وب‌سایت اضافه کرد که «دبیر کل بانک مرکزی، خبر استعفای بهمنی را تایید نکرده است.» وب‌سایت «تسنیم» همچنین به نقل از «یکی دیگر از نزدیکان بهمنی و مسوولان بانک مرکزی» هر گونه خبری مبنی بر استعفای بهمنی را رد کرد و نوشت: «قبول بازنشستگی بهمنی از بانک ملی نیز منافاتی با تداوم ریاست کلی وی بر بانک مرکزی ندارد.»

جلسه فوری در ساختمان فیروزه‌ای

«تسنیم» همچنین از برگزاری «جلسه‌ای فوری» در بانک مرکزی با حضور بهمنی و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت برای بررسی چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است. به نوشته این سایت نزدیک به دولت «رییس‌کل بانک مرکزی در دفتر کار خود، میزبان وزرای اقتصادی کابینه دهم بوده تا درباره چگونگی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و تفاهم‌های لازم صورت گیرد.»

سناریوهای پیش روی یک خبر

این اولین بار نیست که در خصوص محمود بهمنی اخباری از جنس رفتن منتشر می‌شود؛ بنابراین در سناریوی اول می‌توان چنین موضوعی را خبر‌سازی دو سایت خبری دانست، خبر‌سازی که نیت خوانی و دلیل آن نیازمند گذشت زمان است. سناریو دوم به واکنش‌هایی احتمالی در برابر طرح تحقیق و تفحص باز می‌گردد. این خبر جدا از تکذیب مسوولان بانک مرکزی با این ابهام روبه‌رو است که چگونه برای طرحی که تصویب نشده تقاضای بازنشستگی صادر شده است. طرح تحقیق و تفحص روز گذشته تصویب شد، اما تقاضای بازنشستگی مربوط به دو هفته قبل است. بنابراین این منطق نمی‌تواند منتج به چنین نتیجه‌ای شود. سناریوی سوم به اراده‌‌ای از بالا باز می‌گردد. بر اساس این سناریو بازنشستگی بهمنی با نظر رییس دولت انجام شده است.

در واقع آقای احمدی‌نژاد در کمتر از ۷ ماه مانده به پایان کار دولت، خود قصد جابه‌جایی در بانک مرکزی داشته است. بازنشستگی بهمنی در سمت رییس کل پاداش احمدی‌نژاد به او بوده است. این اتفاق قبلا برای محمد رحمتی وزیر پیشین راه و ترابری نیز رخ داد، اما نقطه ابهام این سناریو نیز به‌دلیل جابه‌جایی باز می‌گردد. احمدی‌نژاد چند روز قبل از رییس کل در جریان مجمع قدردانی کرد و از نمایندگان مجلس نیز خواست وقت او را زیاد نگیرند؛ بنابراین چه اتفاقی در این مدت بسیار کوتاه رخ داده که تصمیم به جابه‌جایی گرفته است. اما در سناریو آخر بحث تازه‌ای مطرح شده است.وب‌سایت «زندگی» گزارش داده که «یک ماه قبل، دیوان محاسبات به دلیل برداشت شبانه از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز، حکم انفصال برای بهمنی صادر کرده بود.» به نوشته این وب‌سایت «صدور حکم فوری بازنشستگی برای رییس کل بانک مرکزی از این طریق می‌تواند منجر به بلا اثر شدن حکم دیوان قبل از نهایی شدن رای باشد.» البته در این سناریو نیز حلقه مفقوده آینده ریاست کل بانک مرکزی است، زیرا اگر بهمنی بازنشسته شود باید ترک ریاست کند. ریاست بهمنی در صورتی بر بانک مرکزی در حالت بازنشستگی تداوم خواهد داشت که هیات دولت در مصوبه‌ای برای او بازگشت به کار صادر کند. گرچه برخی این تصمیم را نیز محل ابهام می‌دانند و معتقدند: افراد بازنشسته امکان تصدی‌های عالی اجرایی را ندارند.اولین روز بهمن برای محمود بهمنی پر حاشیه شروع شد گرچه او در محل کارش حاضر بود و امور کاری او طبق روال پیش می‌رفت، اما در خارج از این ساختمان هیاهویی در خصوص رفتن او بر پا بود. اما در آخرین خبر در این مورد محمود بهمنی به «مهر»‌گفت: «قصد جدا شدن از دولت را ندارم.» ازسوی دیگر ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با مهر از مخالفت رییس‌جمهور با بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد و گفت: تقاضای بازنشستگی محمود بهمنی مورد موافقت رییس‌جمهور قرار نگرفت.