واکنش سرد بازار داخلی به تحولات جهانی

گروه بازار پول- دیروز قیمت دلار و سکه تقریبا ثابت ماند و نسبت به قیمت‌های بسته شده روز دوشنبه تغییر زیادی نداشت. در بازار میزان تقاضا برای ارز و سکه زیاد نیست. بازار داخلی همچنین به دلیل نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی و مبهم بودن نحوه توافق دولت اوباما و جمهوری خواهان تمایل چندانی به افزایش ندارد. در واقع آنچه در این روزها بازار انتظارش را می‌کشید به دو ماه دیگر موکول شده است. در بازار داخلی اما فارغ از برخی نوسان‌های مناسبتی، حرکت لاک پشتی قیمت به سمت بالا را به همراه دارد. برخی از صرافان البته احتمال می‌دهند که همین شرایط فعلی را نیز تا پایان سال حفظ کنیم. مصطفی خانزاده، یکی از فعالان بازار، در این رابطه معتقد است که حضور دلالان به عنوان شاخ و برگ اضافی بازار موجب شده تا حجم معاملات ۲۵ میلیون دلاری که تاثیر زیادی بر بازار نیز داشته است، از میان برداشته شده و تنها مصرف کننده واقعی به بازار بیاید. او فعالیت مرکز مبادلات را نیز مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید که تاجر با خرید ارز از این مرکز عملا خیالش از بابت مسیر حرکت پول راحت است. این صراف، جذب تعداد زیادی از متقاضیان واقعی ارز را نتیجه کار این مرکز ارزیابی می‌کند. او همچنین هرگونه اخبار احتمالی مثبت از شرایط منطقه‌ای را برای کاهش قیمت ارز تاثیرگذار می‌داند.

روز گذشته البته نخستین روز سال ۲۰۱۳ و مراکز انتقال ارز و حواله از مسیر دبی تعطیل بود که موجب تثبیت مقطعی قیمت ارز نیز شد.

در بازار داخلی همچنان بحث تعیین قیمت سکه و طلا با نرخ مبادله‌ای مورد توجه است. در مرکز مبادلات گفته می‌شود که تقاضای تجاری به سمت ارزهای محلی منحرف شده و نقش دلار در این زمینه کمرنگ‌تر شده است.

واردکنندگان به سمت ارزهای محلی هدایت شدند

بررسی تراز تجاری کشور در هشت ماه سال‌جاری براساس آمار گمرک و تطابق آن با عملکرد مرکز مبادلات ارزی کشور حاکی از آن است که بانک مرکزی توانسته است مطابق با الگوی تجاری کشور بخشی از تقاضای ارز واردکنندگان را به طرف‌های عمده تجاری و ارزهای محلی یا ملی هدایت کند.

صمد کریمی_ سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور_ در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه بانک مرکزی در اوایل آذرماه بخشنامه‌ای در خصوص تعهدات ارزی بانک‌ها به بانک‌های عامل ابلاغ کرد که بازخورد اجرایی این بخشنامه توسط بانک مرکزی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت گفت: ابهامات در خصوص وجه اعتبارات و بروات اسنادی در هنگام افتتاح اعتبار یا ثبت برات و همچنین تامین ارز بابت انجام پرداخت‌های اعتبارات و بروات اسناد‌های مدت‌دار و اعتبارات ریفاینانس از منابع داخلی بانک‌ها بوده است.

کریمی گفت: در این خصوص بررسی‌های کارشناسی در بانک مرکزی انجام پذیرفته و در آینده نزدیک اطلاعات تکمیلی با هدف برطرف شدن کلیه ابهامات به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد. این موضوع تاثیر مهمی بر حل مشکلات باقی‌مانده تعهدات قبلی بانک‌ها تا پایان سال خواهد داد.

وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بانک مرکزی توانسته به یکی از اهداف اصلی خود در راه اندازی مرکز که همانا پوشش کلیه نیازهای ارزی خانواده تولید (گروه‌های کالایی سه تا هشت) جامه عمل بپوشاند و از این طریق عمده تقاضاهای مربوط به واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را به مرکز مبادلات ارزی کشور هدایت کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: میزان ارز پرداختی به دانشجویان غیربورسیه مقطع فوق لیسانس و بالاتر توسط بانک تجارت به عنوان بانک عامل، با توجه به تامین اسکناس(ارز) صورت گرفته توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از هجدهم مهرماه تا دهم دی‌ماه حدود ۱۷۴ میلیون دلار اعلام شد.

وی با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی کشور در یازدهم دی ماه، تعداد ۳۴ فقره سفارش را جهت تخصیص ارز به ثبت رساند گفت: تعداد ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی کشور به رقم ۱۱ هزار و۹۷۷ فقره رسید. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور همچنین تاکید کرد: در زمینه تامین ارز به نرخ مبادله‌ای عمده تقاضای بازار عملا توسط سیستم بانکی کشور پوشش داده شده است و تنها گروه‌های ۹ و ۱۰ کالایی و همچنین برخی اقلام باقیمانده دیگر توسط شبکه صرافی‌های مجاز پوشش داده می‌شود.

دستوری که ‌باید اجرا ‌می‌شد

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به اثرات منفی محاسبه قیمت طلا با ارز مبادله‌ای گفت: پس از تبادل نظر با فعالان و روسای اتحادیه‌های شهرستان‌ها به این نتیجه رسیدیم که این کار قابل اجرا نیست.

احمد وفادار در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: روز پنج شنبه گذشته از طرف اتحادیه کشوری طلا و جواهر، فکسی با مضمون تعیین قیمت طلا بر مبنای ارز مبادله‌ای برای ما ارسال شد و آقای کشتی‌آرای در جواب سوال ما گفت که به من اعلام شده که این کار انجام شود و بنده آن را ابلاغ کردم.

وی افزود: بنده گفتم آیا بانک مرکزی طلا و سکه را به قیمت ارز مبادله‌ای عرضه می‌کند، ایشان گفت نه اما گفته‌اند که این کار باید انجام شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران تصریح کرد: روسای اتحادیه‌های شهرستان‌ها در تماس با ما سوال می‌کردند که چه کاری باید انجام دهیم بنده اعلام کردم تا از یک نهاد مسوول اعلام نشود ما این بخشنامه را اجرا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از تبادل نظر با فعالان صنف به ویژه روسای اتحادیه‌های شهرستان‌ها به این نتیجه رسیدیم که اولا باید از یک نهاد مسوول این موضوع ابلاغ شود و دوما این کار قابل اجرا نیست.

وفادار با اشاره به دلایل عدم امکان اجرای این طرح گفت: یکی از دلایل عدم امکان اجرای این طرح این است که وقتی می‌توان طلا را متناسب با ارز مرکز مبادلات عرضه کرد که این ارز در اختیار ما قرار بگیرد یا اینکه آن نهادی که این موضوع را مطرح کرده طلا و سکه به اندازه کافی در اختیار قرار دهد تا طلافروشان بتوانند بر مبنای ارز مرکز مبادلات طلا و سکه عرضه کنند.

وی با اشاره به تفاوت قیمتی طلای داخل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزود: با اجرای این طرح مطمئنا پدیده قاچاق طلا به وجود می‌آید و سرمایه کشور از بین خواهد رفت؛ بنابراین دلیلی برای این کار وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما از کاهش طبیعی و منطقی قیمت طلا استقبال می‌کنیم، زیرا این کار موجب رونق کسب‌و‌کار می‌شود و رکود چندین ماهه در این بخش کاهش می‌یابد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ادامه داد: متولی بازار طلا و سکه بانک مرکزی است و اگر بانک مرکزی با عرضه طلا و سکه بر مبنای ارز مبادلاتی موافقت کند باید سکه را به قیمت ۹۵۰ هزار تومان عرضه کند که این نهاد قطعا چنین کاری نمی‌کند زیرا این اقدام موجب هدر دادن ثروت ملی است که خوشبختانه بانک مرکزی این موضوع را تایید نکرد.

وی گفت: در چند ماه اخیر قیمت سکه و طلا در بازار حباب نداشت و متناسب با قیمت اونس و دلار تغییر می‌کرد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

قیمت طلا پس از توافق دوماهه

در شامگاه سه شنبه شب به وقت تهران و دو ساعت گذشته از تحویل سال ۲۰۱۳ میلادی بالاخره دولت اوباما و جمهوری خواهان بر سر رقمی بینابین برای الزام به پرداخت مالیات به توافق رسیدند و مقرر شد تا پایان ماه فوریه ادامه بحث بر سر کسری بودجه انجام شود و نهایتا آمریکا از پرتگاه مالی تا دو ماه دیگر فاصله گرفته است.

دولت اوباما قصد داشت تا از افرادی که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارند، مالیات گرفته شود و جمهوری خواهان این رقم را ۱ میلیون دلار پیشنهاد داده بودند. بالاخره سر ۴۵۰ هزار دلار در سال توافق موقتی صورت گرفت تا اقتصاد آمریکا از این شرایط بگذرد. این توافق‌نامه به نوعی پیروزی برای باراک اوباما، رییس جمهور این کشور از طریق افزایش نرخ مالیات برای ثروتمندان و معاف کردن افرادی که در انتظار افزایش مالیات خود در تاریخ اول ژانویه بوده‌اند، تلقی می‌شود.

در توافق صورت گرفته قرار است کسانی که در سال از ۴۵۰ هزار دلار بیشتر درآمد دارند با افزایش مالیات روبه‌رو شوند. این توافق همچنین مبلغ ۱۰۹ میلیارد دلار کاهش بودجه در سراسر دولت آمریکا را به مدت ۲ ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد، اما منجر به یک رویارویی دیگر میان دموکرات‌های وابسته به اوباما و جمهوری خواهان رقیب در پایان ماه فوریه خواهد شد.

در این شرایط در پایان ساعات کاری بازار نیویورک قیمت طلا تا ۱۶۸۱ دلار هم افزایش یافت، اما موقتی بودن این توافقات موجب تعدیل قیمت طلا تا ۱۶۷۵ دلار شد که البته نسبت به قیمت بعد از ظهر روز گذشته تقریبا۱۴ دلار افزایش ثبت کرده است.

در بازار داخلی

روز گذشته قیمت دلار از ابتدای بازار تا بعدازظهر روی رقم ۳۲۴۰ تومان باقی ماند، تمام‌سکه هم در سطح یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان با نوسان اندکی فروخته می‌شد. دیروز نیم سکه تقریبا ۶۳۵ هزار تومان و ربع سکه ۳۳۵ هزار تومان فروخته شد. در واقع بازار داخلی نسبت به افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی واکنش همراستایی نشان نداد. در مرکز مبادلات قیمت دلار بدون تغییر ۲۴ هزار و ۵۷۶ ریال تعیین شد.