بازار منتظر قیمت ارز صادراتی

گروه بازار پول- افت قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه دارد. روز گذشته افت تقاضا در بازار اسکناس و حواله ارز کاملا هویدا بود. قیمت سکه در بازار روز گذشته نیز در ادامه روند کاهشی قیمت باز هم پایین تر از روزهای پیش بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار طلا در مسیر کاهشی قرار گرفت. با اینکه خبر «کاهش دادن میزان عیار استاندارد کشور از ۱۸ به ۱۴ » تکذیب شد، اما برخی از متولیان این صنف نسبت به رواج طلا با عیار کمتر از ۱۸ هشدار داده و این اقدام را موجب کسادی بازار طلا اعلام کرده‌اند. در واکنش به برخی اخبار در مورد احتمال و لزوم پیش‌فروش دوباره سکه، عباس کمره‌ئی مدیرکل پیشین نشر و ریالی بانک مرکزی که هم‌اکنون عضو هیات‌مدیره بانک ملی ایران است، اعلام کرده که «اگرچه ممکن است پیش فروش سکه برای اهدافی غیر از کنترل بازار سکه به کار گرفته شود، اما فعلا نیازی به پیش‌فروش سکه نیست.»

در مرکز مبادلات ارزی نیز اعلام شده که «مشکلات ارز دانشجویی در اسرع وقت حل خواهد شد.» برخی از خانواده‌های دانشجویان غیر بورسیه خارج از کشورحتی دانشجویان مقطع کارشناسی به کرات خواستار امکان استفاده از ارز دانشجویی برای فرزندان خود شده بودند. دیروز همچنین در مرکز مبادلات قیمت تمامی ارزها ثابت ماند.

روز گذشته بر اساس اطلاعات به دست آمده از بازار ارز قیمت‌ها روند افت محسوسی را در پیش گرفتند. در بازار ارز امکان افت قیمت‌ها دور از انتظار نیست. امروز قرار است در ادامه چانه‌زنی‌ها بین دولت و مرکز مبادلات، قیمت ارز صادراتی قابل فروش در این مرکز تعیین شود. در روزهای گذشته اسدلله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفته بود که «در آخرین جلسه صادرکنندگان با مسوولان مرکز مبادلات ارزی، پیشنهاد آنها این بوده که ارز صادرات با نرخ ۳۰۰۰ تومان فروخته شود که این پیشنهاد با مخالفت دولت روبه‌رو شده است.» او در عین حال گفته است که «قرار است روز دوشنبه (امروز)در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم؛ البته پیشنهادهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن این است که صادرکنندگان می‌خواهند قیمت ارز صادراتی در اتاق مبادلات، ۳۰۰۰ تومان باشد و از سوی دیگر دولت می‌گوید که قیمت باید همان نرخی باشد که روزانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‎شود؛ یعنی ۲۵۰۰ تومان. »

در همین حال، خبرگزاری مهر به نقل از یکی از مسوولان اتاق مبادلات ارزی که نامی از وی نبرده عنوان کرده است که «دولت به تازگی بخشنامه‌ای داشته است که بر مبنای آن، صادرکنندگان اگر ارز حاصل از صادرات خود را در اتاق مبادلات ارزی ارائه ندهند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار نخواهند بود.»

در این زمینه واکنش‌های زیادی مطرح بود که برخی امکان توافق بر سر یک نرخ ثابت در شرایط فعلی را غیر ممکن دانسته و البته یکی از مقامات مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفته بود که اگر صادر‌کننده‌ای ارز صادرات خود را به این مرکز نیاورد اخلالگر اقتصادی است. امروز بالاخره روز سرنوشت‌سازی برای ارز به شمار می‌آید. در صورتی که این وعده تحقق نیابد احتمال افزایش نوسان قیمت دلار در بازار وجود دارد و در صورتی که توافق قابل اجرایی صورت بگیرد، باید منتظر افت قیمت دلار به سطوح به مراتب پایین‌تری هم باشیم. دیروز قیمت فروش سکه

یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۰۵ هزار تومان و ربع سکه ۳۱۰ هزار تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد. از قیمت دلار آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۷۰ تومان کاسته شد.

تاثیر اختلال موقت شبکه «شتاب» بر بازار

روز گذشته امکان ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه شتاب به صورت مقطعی و در ساعاتی از روز مختل شد. دیروز عده زیادی برای برداشت مبلغ واریز شده به عنوان یارانه خانوار به خودپردازها مراجعه کردند. شلوغی خطوط موجب نبود دسترسی در شبکه شتاب در برخی از ساعات روز شد و عملا ارتباط مورد نیاز مردم مختل بود. بازار ارز نیز که بیشتر خرید و فروش از طریق انتقال با کارت‌های عضو شتاب انجام می‌گرفت، با کندی یا قطع کامل همراه بود که بر کاهش شدید میزان مبادلات تاثیر ویژه‌‌ای داشت.

نیازی به پیش‌فروش مجدد نیست

در همین حال عباس کمره‌ئی مدیرکل پیشین نشر و ریالی بانک مرکزی، معتقد است: با توجه به اینکه قیمت سکه بر اساس دو فاکتور قیمت اونس جهانی طلا و ارز تعیین می‌شود، قیمت‌های فعلی در حالت تعادل است و نیازی به پیش‌فروش مجدد سکه نیست. کمره‌ئی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد طرح پیش فروش سکه در سال‌جاری اظهار کرد: قیمت سکه از دو عامل قیمت جهانی طلا و ارز تشکیل می‌شود و اگر قیمت سکه را بر اساس این دو مولفه در نظر بگیریم، تقریبا با قیمت واقعی همخوانی دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تجربه نشان داده است که در کوتاه ‌مدت پیش‌فروش سکه می‌تواند مقداری قیمت سکه را کاهش دهد، اما با توجه به دو مولفه تاثیرگذار، قیمت چندان کاهش نمی‌یابد. این کارشناس بانکی با اشاره به اجرای طرح پیش‌فروش سکه در سال گذشته و در دوره مدیرکلی وی در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح پیش‌فروش سکه، طرح فروش نقدی سکه اجرایی شد و همچنین بانک کارگشایی حراج سکه انجام می‌داد، اما عوامل موثر بر قیمت فعلی سکه خارج از پیش‌فروش‌ها و فروش نقدی نرخ ارز و اونس جهانی است.

حل مشکلات ارزی دانشجویان

همچنین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در خصوص مشکلاتی در رابطه با ارز دانشجویی گفت: قرار است با مذکرات و جلساتی که با مسوولان بانک تجارت و ادارات ذی‌ربط بانک مرکزی خواهیم داشت در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود. وی افزود: بدیهی است پس از اخذ تصمیمات جدید اطلاع‌رسانی لازم به هموطنان عزیز انجام خواهد گرفت.

به جای کاهش عیار طلا کارمزد آن را کم کنید

در حالی که مدیرکل استاندارد استان تهران از ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلای ۱۴ عیار به سازمان استاندارد خبر داده‌ است، رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران نسبت به این طرح مخالفت صریح خود را اعلام کرد.

احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلای ۱۴ عیار به سازمان استاندارد اظهار کرد:‌ اتحادیه با اجرای این طرح به شدت مخالف است.

وی ادامه داد: همه اعتبار طلا برای مشتری به ۱۸ عیار بودن آن است و کاهش عیار طلا لطمه شدیدی به خرید و فروش طلا وارد می‌کند.

او با بیان اینکه این طرح باعث می‌شود عده‌ای خلافکار طلاهایی با عیار ۹ و ۱۰ را به جای ۱۴ عیار به مردم بفروشند، خاطرنشان کرد: با ورود طلای ۱۴ عیار به بازار کنترل از دست خارج می‌شود و دیگر هیچ کسی خریدار طلا نخواهد بود.

وی با طرح این سوال که به جای‌ کاهش عیار طلا چرا کارمزد ساخت آن پایین آورده نمی‌شود، افزود: در حال حاضر کارمزد ساخت طلاهای ایران هم سطح کارمزد طلاهای ترک و ایتالیایی است.

تکذیب خبر

در همین حال مدیرکل استاندارد استان تهران با تکذیب خبر تولید طلای ۱۴ عیار در برخی از روزنامه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر استاندارد طلای ۱۸ عیار در کشور اعمال می‌شود. بیات در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: برخی افراد با توجه به تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی خواستار کاهش عیار طلا و قیمت آن با هدف تقویت قدرت خرید شهروندان شده‌اند که این موضوع تایید نشده است. وی افزود: استاندارد طلا همان ۱۸ عیار است و با هر گونه تخلف در زمینه کاهش عیار طلا به شدت برخورد می‌شود. دو روز پیش خبرگزاری‌های رسمی به نقل از بیات از ورود طلا با عیار ۱۴ خبر داده بودند، خبری که دیروز تکذیب شد.