افت قیمت‌ها پس از یک هفته ثبات

گروه بازار پول- قیمت‌ها در بازار داخلی رو به کاهش نهاده و روند کاهشی قیمت موجب شده تا در بازار آزاد قیمت دلار آمریکا با بیش از ۱۰۰ تومان کاهش یابد. قیمت سکه نیز دیروز ۲۰ هزار تومان کاهش به خود دید. در بازار افزایش عرضه ارز و افزایش مراجعات برای فروش موجب پایین‌تر آمدن قیمت‌ها شده است. برخی انتظار دارند قیمت دلار باز هم پایین‌تر بیاید. برخی از کارشناسان پیش‌بینی قیمتی در حدود قیمت فعلی مرکز مبادلات را برای قیمت دلار در بازار آزاد پیش‌بینی می‌کنند. پس از تقریبا یک ماه فعالیت این مرکز کنترل نوسان قیمت ارز بازار داخلی به نتایج کارکرد این مرکز نسبت داده می‌شود. با این حال برخی نسبت به توافق ضمنی میان صادرکنندگان بخش خصوصی و دولت برای فروش ارز صادراتی به قیمت توافقی عده‌ای را به کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار آزاد امیدوار کرده است. در این مرکز از روز شنبه مراجعه‌کننده‌ای به طور مستقیم پذیرفته نمی‌شود. امروز به عنوان روز پایانی مراجعه حضوری شاهد ورود برخی افراد بود. تعدادی از بانک‌ها میزهای نمایندگی خود را برچیده بودند و سایرین نیز در شرف این کار بودند. سخنگوی مرکز از آغاز فاز سوم فعالیت از هفته آینده خبر داد و گفت مراجعه‌کننده‌ها از روز شنبه باید به شعب ارزی بانک‌ها مراجعه کنند.

در بازارهای جهانی قیمت طلا به دلیل افت ارزش دلار در برابر سایر ارزها از جمله یورو تا ۳/۱ تا ۱۷۲۰ دلار بالارفت که نسبت به قیمت روز سه‌شنبه تقریبا ۷ دلار افزایش قیمت ثبت کرده است. در بازار داخلی، اما قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت تا ۱۲۶ هزار تومان افت کرده است.

روز گذشته خبر قابل توجه دیگری نیز در بازار وجود داشت و آن ممنوعیت صادرات طلا و جواهر بود. این امکان که تنها با موافقت بانک مرکزی صورت می‌گیرد، به مانعی جدی برای خروج طلای ساخته شده با ارزش افزوده اندک خواهد بود، شرایطی که از خروج طلای کار نشده از کشور به بهانه صادرات تسط برخی سود جویان جلوگیری خواهد کرد.

در این راستا چندی پیش نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ضمن تشریح جزئیات قاچاق بیش از ۵۰ کیلوگرم طلا از مرزهای غربی کشور، از مسوولان خواست که نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. سیدسعید حیدری طیب در گفت‌وگو با مهر در خصوص خروج غیرقانونی طلا از کشور، گفته بود: براساس گزارش‌هایی که اخیرا به دستمان رسیده است در پی کاهش ارزش پول ملی عده‌ای از سودجویان اقدام به خرید و جمع‌آوری طلای شکسته از زرگری‌های سراسر کشور کرده‌اند.

به گفته وی، طی این مدت بیش از ۵۰ کیلوگرم طلا از طریق مرزهای غربی به کشورهای همسایه قاچاق شده است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید نظارت مسوولان ذی‌ربط در بخش‌های مختلف دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و اجرایی کشور روی این موضوع بیشتر شود، خواستار توجه بیشتر وزرای اطلاعات و کشور به این موضوع شده بود تا سرمایه‌های ملت به کشورهای همسایه قاچاق نشود.

در این راستا علی فخرموحدی مدیر عامل صندوق توسعه و صادرات طلا و جواهر نیز در این باره گفته بود: متاسفانه اخیرا در بحث صادرات طلا و جواهر شاهد این هستیم که گروهی با عنوان صادرات، دست به اقداماتی غیر‌قانونی زدند و این خود مشکلی عمده بر سر راه پیشرفت این صنعت است.

توفان سندی در شرق آمریکا موجب تمرکز سیاست‌های داخلی و خارجی و حتی دیپلماتیک این کشور برای حل بحران بر جای مانده از این حادثه بزرگ طبیعی شده است. بورس وال استریت نیز فعلا تعطیل است؛ اما برخی سامانه‌های الکترونیکی همچنان در تعیین قیمت طلا و کالاهای پایه فعال است. از این رو با تعطیلی برخی بورس‌ها در نیویورک افت تقاضا برای کالاهای پایه در ابتدا دلیلی برای کاهش قیمت دلار بود، اما در اروپا پس از دریافت برخی خبرها در خصوص زیان‌های کمتر از پیش‌بینی به اقتصاد آمریکا موجب خوش‌بینی اروپاییان به افزایش قیمت برخی سهام و رونق بیشتر شد. همچنین گفته شده که همان‌طور که پس از زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری توفان کاترین برخی ایالت‌ها شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش میزان اشتغال شدند، انتظار می‌رود دوران بازسازی پس از این توفان نیز با بهبود شرایط اشتغال همراه باشد. میزان برآورد اولیه از خسارت این توفان فعلا ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است. مجموعه عواملی از این دست ارزش دلار را در برابر یورو کاهش داده که منجر به افزایش قیمت طلا شده است.

آغاز فاز سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی از شنبه

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت:فاز سوم مرکز از هفته آینده آغاز خواهد شد به این شکل که همه مشتریان ارزی بانک‌ها به شعب ارزی هدایت شده و تقاضاها و درخواست‌هایشان توسط ادارات مرکزی‌شان تجمیع و به نمایندگانشان در مرکز مبادلات ارزی کشور به صورت الکترونیکی یا سایر ابزارها ارسال می‌شود.

صمد کریمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه با توجه به روش کاری که تقریبا حدود یک ماه در مرکز مبادلات ارزی کشور نهادینه شده اشکالات کار را خوشبختانه رفع کردیم، گفت: در هفته آتی نمایندگان بانک‌ها به جای مشتریان نسبت به اخذ کد تخصیص ارز از بانک مرکزی اقدام می‌کنند و همه نمایندگان بانک‌ها که در مرکز حضور دارند با شیوه کار در مرکز مبادلات ارزی کشور آشنا شدند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه نمایندگان بانک‌ها در تعامل با واحدهای ذی‌ربط و شعب خودشان آموزش‌های لازم را می‌توانند به همکاران خودشان ارائه دهند. کریمی اظهار کرد: می‌توان گفت در یک ماه نخست فعالیت مرکز، این نهادینه شدن اتفاق افتاده و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم و فاز بعدی کار که اخذ ریال از مشتری و خرید ارز از بانک مرکزی و در نهایت انتقال آن به بانک کارگزار خارجی است به راحتی اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: این می‌تواند فواید زیادی برای مشتریان بانک‌ها و خود بانک‌ها و بانک مرکزی داشته باشد و ما می‌توانیم در مرکز مبادلات در تعامل و همکاری خدمت‌رسانی بهتری برای هموطنان عزیز انجام دهیم.

قیمت انواع ارز مرکز در چهارشنبه

دیروز قیمت دلار و درهم مبادلاتی کاهش یافت؛ یورو و لیر افزایش قیمت داشتند. بانک مرکزی قیمت انواع ارز در روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد که براساس آن، قیمت دلار، درهم و روپیه در این مرکز نسبت به روز گذشته کاهش و قیمت یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه افزایش یافته است. دیروز قیمت دلار آمریکا با ۱۱ ریال کاهش تا ۲۵ هزار و ۲۶۵ ریال افت داشت. یورو با ۱۱۸ ریال افزایش به ۳۲ هزار و ۷۴۶ ریال رسید. درهم امارات ۳ ریال افت داشت و به ۶۸۷۹ ریال کاهش یافت. لیر ترکیه ۵۴ ریال افت ثبت کرده و تا ۱۴ هزار و ۶۰ ریال بالارفت. قیمت ین ژاپن و وون کره جنوبی بدون تغییر باقی ماندند.

افزایش بهای جهانی طلا در طوفان

در خصوص قیمت و شرایط طلا در بازارهای جهانی تحلیل‌های دیگری نیز منتشر شده است. بنابراین تحلیل‌ها به نقل از خبرگزاری رویترز آمده است، با رسیدن توفان سندی به سواحل شرقی آمریکا و انتظار سرمایه‌گذاران به انتشار نرخ بیکاری این کشور در روز جمعه، اونس جهانی طلا روز چهارشنبه تا ۱۷۲۰ دلار افزایش یافته است. براساس این گزارش، معامله‌گران و تحلیلگران اقتصادی براین باورند قیمت جهانی طلا در آستانه انتشار نرخ بیکاری رشته‌های غیر‌کشاورزی آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تا هفته آینده ثابت باقی خواهد ماند. این گزارش به نقل از یکی از معامله‌گران سنگاپوری می‌افزاید: انتشار نرخ بیکاری رشته‌های غیر‌کشاورزی آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و جلسات سیاسی بانک‌های مرکزی جهان از رویدادهای مهمی می‌باشند که در آینده تاثیر بسزایی روی قیمت طلا خواهند گذاشت. اقتصاددانان بر این باورند میزان اشتغال آمریکا تا حدی افزایش یافته است، اما این رقم کمتر از حد پیش‌بینی می‌باشد. تحلیل تکنیکال ونگ تائو تحلیلگر اقتصادی رویترز حاکی از این امر می‌باشد که سطح مقاومتی قیمت جهانی طلا امروز ۱۷۳۰ دلار خواهد بود.

واگرایی طلا

از کالاهای اقتصادی اصلی جهان

در عین حال در تحلیل دیگری آمده است، قیمت طلا از کالاهای اقتصادی اصلی جهان واگرا است و با اقدامات بانک‌های مرکزی جهان تعیین می‌شود، اما قیمت اکثر کالاهای اقتصادی جهان همزمان با چرخه بازار جهان پیش می‌رود. به گزارش سایت طلا به نقل از شارپس پیکسلی، قیمت جهانی طلا بر خلاف کالاهای اقتصادی که با چرخه اقتصاد تعیین می‌شود با اقدامات بانک‌های مرکزی پیش می‌رود.

براساس این گزارش، دلایل تغییر قیمت طلا به شرح زیر است:

از آنجا که طلا به عنوان ارز جهانی و حصاری در برابر کاهش ارزش پول به شمار می‌آید این فلز زرد رابطه مستقیمی با میزان ترازنامه بانک‌های مرکزی اصلی جهان دارد.

قیمت جهانی طلا ماه گذشته پس از سود کلان سرمایه‌گذاران کاهش یافته است، اما برنامه‌های بالقوه کنونی و بعدی سیاست‌های انبساطی پولی بانک مرکزی آمریکا (QE۳/۵) بهای این فلز زرد را افزایش خواهد داد.

در صورت وقوع تنش‌های جدید، شرایط امن طلا برای سرمایه‌گذاری منجر به رشد قیمت این فلز گرانبها خواهد شد.

نفت و کالاهای اقتصادی صنعتی

با اجرای سیاست‌های انبساطی پولی در ماه سپتامبر قیمت کالاهای اقتصادی از قبیل نفت و فلزات صنعتی به ترتیب تا ۵ درصد و ۳ درصد کاهش یافت.

امروزه تاثیر مستقیم سیاست پولی روی قیمت کالاهای اقتصادی صنعتی با در نظر گرفتن چشم‌انداز تاریک جهان محدود می‌باشد.

قیمت نفت همواره به عوامل اصلی و میزان عرضه و تقاضای جهانی آن بستگی دارد، اما تزریق نقدینگی به اقتصاد می‌تواند به طور غیر‌مستقیم روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

رشد شدید قیمت کالاهای اقتصادی در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ قبل از اجرای دور دوم طرح محرکه اقتصادی بانک مرکزی آغاز شد.