گروه بازار پول- رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین سخنان خود به مواردی مهم از معضلات بازار ارز و سکه کشور اشاره کرده است.

محمود بهمنی به نخستین برنامه به تاخیر افتاده بانک مرکزی برای تجمیع نقدینگی در قالب طرح پیش فروش سکه اشاره کرد و گفت که «این طرح همچنان توسط کارشناسان بانک مرکزی در حال بررسی است و پس از پایان بررسی‌ها زمان آن اعلام خواهد شد.» وی البته زمان خاصی را برای آن اعلام نکرده است. بر اساس اظهارات بهمنی، برنامه دیگر بانک مرکزی برای ممنوع اعلام کردن خرید و فروش ارز در خارج از شبکه مجاز صرافی‌ها، بانک‌ها و مرکز مبادلات بانک مرکزی همچنان منتظر برنامه مجلس است. مجلس در طرح ۱۰ ماده‌ای مجازات‌های مختلفی را برای فعالان غیر‌حرفه‌ای و غیر‌مجاز در بازار ارز و اخلال‌گران کلان از جریمه‌های نقدی تا زندان و اعدام در نظر گرفته است که البته هنوز نهایی و قانونی نشده است.

مورد سوم اظهارات رییس کل بانک مرکزی نیز خبری در خصوص مشکلات موجود در مرکز مبادلات ارزی است. برخی از وارد‌کننده‌‌ها تقاضای تبادل ارز و واردات کالا از کشورهایی را دارند که اصولا امکان نقل و انتقال ارز بین ایران و آنها امکان پذیر نیست؛ فعالیت تجاری این افراد در مرکز مبادلات با وقفه مواجه شده است.

به گفته بهمنی در بسیاری موارد واردکنندگان نسبت به واردات از کشورهایی اقدام می‌کنند که در حال حاضر اساسا امکان تبادل مالی و بانکی برای ما با بانک‌های آنها وجود ندارد؛ بنابراین واردکنندگان در گشایش ال‌سی دچار مشکل می‌شوند.

بهمنی همچنین در مورد زمان اجرای طرح جدید بانک مرکزی برای ممنوعیت مبادله ارز خارج از سیستم رسمی گفت: «با وجود اینکه تمام مقدمات را برای اجرای این طرح فراهم آورده‌ایم فعلا دست نگه داشته‌ایم تا برنامه مجلس برای برخورد با اخلالگران ارزی کاملا روشن شود.»

او همچنین در مورد زمان آغاز پیش فروش سکه نیز گفت: «همکاران من همچنان در مورد سازوکار عرضه در حال برنامه‌ریزی هستند و به محض نهایی شدن این برنامه‌ریزی‌ها پیش‌فروش آغاز خواهد شد.» رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور نه تنها از عملکرد مرکز مبادلات ناراضی نیست، بلکه دستورات لازم برای کمک بیشتر به این مرکز را نیز صادر کرده است، به تشریح جزئیات جلسه اخیر شورای پول و اعتبار پرداخت. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس گفت: پیش از این، برخی مسائل به عنوان ابهامات شبکه بانکی و فعالان اقتصادی به شورای پول و اعتبار ارسال شده بود که در جلسه اخیر بند‌بند این موضوعات را بررسی، ابهامات برطرف، مسوولیت‌های بانک‌ها مجددا تشریح و شرایط و معذوریت‌های شبکه بانکی کشور نیز برای فعالان اقتصادی مشخص شد.

بهمنی ادامه داد: در نهایت به جمع بندی‌های خوبی رسیدیم که در هفته پیش رو در قالب دستورالعمل‌های شورای پول و اعتبار به بانک‌های کشور ابلاغ خواهد شد. وی در واکنش به اخباری که در مورد جلسه نمایندگان واردکنندگان با رییس کل بانک مرکزی منتشر شده است، گفت: من اصلا با واردکنندگان جلسه‌ای نداشته‌ام و تنها وزیر محترم صنعت و تعدادی از معاونانشان هفته گذشته میهمان بانک مرکزی بودند.