گروه بازار پول- دیروز قیمت ارز در بازار داخلی تا ظهر مسیر کاهشی داشت و در ادامه اندکی نوسان را دوباره شاهد بود. در واکنش به سخنان رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص قاچاق اعلام کردن معاملات ارزدر خارج از بخش‌های رسمی مانند مرکز مبادلات، صرافی‌ها و بانک‌ها که در راستای کنترل و افت قیمت ارز اطلاع‌رسانی شده است، برخی نسبت به احتمال موفقیت این کار با توجه به تکرار این سیاست در قالب‌هایی متفاوت در گذشته، ابراز تردید کرده‌اند. با این حال بازار در مجموع آرام بود و فروشنده و خریدار چندانی در بازار دیده نمی‌شد. قیمت‌ها عموما روند کاهشی داشت. قیمت سکه یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان، نیم سکه ۷۲۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۴۳۰ هزار تومان اعلام شد. گرم طلای ۱۸ عیار هم با افت تقریبا ۱۰۰۰ تومان تا محدوده ۱۴۴ هزار تومان تعدیل شد.

طلا در بازارهای جهانی

جمعه شب در بازار نیویورک قیمت طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار افت کرد و در ادامه در بامداد شنبه در سطح ۱۶۱۰ دلار بسته شد. در این سطح نسبت به قیمت بعد از ظهر جمعه ۱۶ دلار دیگر افت نشان می‌دهد. برخی سوابق آماری سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که دو تن از میلیاردرهای فعال در صندوق‌های ارزی با پشتوانه طلا، سهام و دارایی‌های خود را در این صندوق‌ها کاهش داده‌اند. جرج سوروس معروف و لوییس مورباکن دو نفر مطرحی هستند که افت قیمت طلا در روزهای اخیر به نوعی به عملکرد مالی آنها در این زمینه گره خورده است. در عین حال داده‌های اقتصادی در آمریکا نشان از بهبود شرایط دارد کاهش تقاضا برای خرید طلا به نوعی به این اتفاقات نیز مربوط دانسته شده است. همچنین اعلام شده که شاخص سهام استاندارد اند پورز (Standard & Poor's ۵۰۰) در سال‌جاری میلادی ۳/۶ درصد افزایش داشته، در حالی که قیمت طلا ۴ درصد افت نشان می‌دهد. در این راستا برخی اظهارنظرها نیز بهبود اوضاع سهام در آمریکا را تایید می‌کند.

مایکل گاید مدیر سرمایه‌گذاری استراتژیک یک صندوق بازنشستگی در نیویورک معتقد است که اوضاع اقتصادی بهتر شده و سهام سوددهی بهتری دارد. از این رو مردم کمتر به دنبال خرید طلا هستند. کسی به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم ریسک نیست. برنانکه نیز درنشست G۲۰ در مسکو در خصوص اقتصاد آمریکا با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف داخلی از ابزارهای سیاسی داخلی استفاده می‌شود، نرخ بیکاری ۸ درصدی را مانعی برای ثبات و رسیدن به سلامت کامل اقتصادی اعلام کرد.

در همین حال برنامه تزریق ماهانه ۸۵ میلیارد دلار برای خرید اوراق قرضه خزانه داری و رهنی درقالب دور سوم تسهیل مقداری در آمریکا ممکن است تا پایان سال ۲۰۱۳ بیشتر دوام نیاورد.در این خصوص اعلام شده که به عقیده همگان اگر شرایط همین طور ادامه یابد، محرک‌های اقتصادی ممکن است ناپدید شده و به کار گرفته نشوند.

به کارگیری این محرک‌ها افزایش نقدینگی را در جامعه اقتصادی آمریکا باعث شده که هدف اساسی آن البته بالابردن میزان اشتغال و نرخ رشد اقتصادی بوده است. در این مسیر تاکنون پیش‌بینی‌ها بیشتر بر افزایش قیمت طلا متمرکز بوده است. با ایجاد شرایط جدید و نبود نیاز به اعمال محرک‌های اقتصادی قیمت طلا قطعا از این شرایط در مسیر افزایشی تاثیر نخواهد گرفت.