بدهی به بانک مرکزی نداریم

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به ارائه مستندات ۶/۱ میلیون عملیات ارزی به بانک مرکزی گفت: در این زمینه تخلفی نداشته‌ایم و امیدواریم بانک مرکزی با بررسی این اسناد، مبالغ برداشتی را به حساب ما بازگرداند. به گزارش خبرگزاری فارس، فرشاد حیدری در نشست خبری صبح دیروز با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی حجم سپرده‌های این بانک در ۱۰ ماهه سال‌جاری، اظهار کرد: این میزان رشد بیشتر از رشد نقدینگی بوده است.

وی افزود: میزان تسهیلات اعطایی این بانک در ۱۰ ماهه امسال ۶۸۳ هزار میلیارد ریال بوده که بخش عمده آن برای بخش‌های تولیدی، مسکن روستایی و خوداشتغالی بوده است.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: بانک ملی هم‌ا‌کنون با ۶ هزار و ۳۹۱ خودپرداز، ۴۴۷ هزار دستگاه پوز و ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کارت بانکی در صدر بانکداری الکترونیک قرار گرفته است؛ پروژه‌های مهمی مانند شهاب ملی در دست اقدام بوده که این اقدام در راستای الکترونیکی شدن خدمات بانکی به مشتریان صورت گرفته است که شعب آن در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاهش ۳ هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق بانک ملی

وی با اشاره به عدم امکان تبدیل ارز به صورت الکترونیکی، گفت: هم‌ا‌کنون دو شعبه برای این کار راه‌اندازی شده که برای ورود و خروج پول استفاده خواهد شد؛ یکی از موانع گسترش این کار مبنا قرار گرفتن ارز مبادله‌ای است که امیدوارم بانک مرکزی امکان مبنا قرار گرفتن ارز صرافی‌ها به بانک ملی بدهد. حیدری ادامه داد: با توجه به تاکید وزیر اقتصاد بر فروش اموال مازاد بانک‌ها، ۳۳۲ فقره از املاک مازاد به فروش رسیده و ۱۰۷ فقره هم در حال فروش است.

وی در مورد مطالبات معوق بانک‌ها، اظهار‌کرد: مطالبات معوق بانک ملی ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در سال‌جاری ۳ هزار میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده است. به گفته وی برای آزادی ۸۲ نفر از زندانیان دیه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

پروژه حذف تمامی کارت‌های بانکی

حیدری از رونمایی چند پروژه در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: حذف تمامی کارت‌های بانکی یکی از این پروژه‌ها است؛ در این پروژه تعدد کارت‌های بانکی برای مردم کاهش می‌یابد. وی در مورد تامین اسکناس پایان سال، گفت: به اندازه کافی نقدینگی برای روزهای پایانی سال در تمام استان‌ها تامین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. مدیرعامل بانک ملی در مورد میزان مطالبات معوق بانک ملی، اظهار کرد: حدود ۹۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک مربوط به دولت می‌شد که ۵۱ هزار میلیارد ریال آن از طریق پرداخت سهام رد دیون شد. وی افزود: با مسوولان قوه‌قضائیه برای ساماندهی و حل و فصل مطالبات معوق مذاکراتی داشته‌ایم و برای ۹۰ درصد از این مطالبات پیگیری‌های حقوقی انجام شده است؛ کسانی که قادر به بازپرداخت تسهیلات نیستند می‌توانند به شعبه مربوطه مراجعه کرده و در مورد نحوه بازپرداخت آن توافق کنند.

حیدری در پاسخ به سوالی در مورد میزان بدهی بانک ملی به بانک مرکزی، گفت: در پایان سال گذشته حجم بدهی‌های بانک ملی به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسید که همه این بدهی‌ها در سال‌جاری پرداخت شد و در حال حاضر بانک ملی بدهی به بانک مرکزی ندارد.

ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خودرو

وی در مورد ضرورت افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو، گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو به بانک مرکزی داده شده که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد و سقف تسهیلات خرید خودرو افزایش یابد.

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به‌ویژه تسهیلات ازدواج، گفت: بانک ملی ۱۰۷ درصد از منابع قرض‌الحسنه خود را تسهیلات پرداخت کرد که این نسبت در همه بانک‌ها این‌گونه است؛ به نظر می‌رسد برای پاسخ به نیاز سایر متقاضیان باید دریافت‌کنندگان این تسهیلات، به موقع اقساط را بپردازند.

ارائه مستندات عملیات ارزی به بانک مرکزی

وی در مورد اقدام بانک مرکزی برای برداشت از حساب بانک‌ها، اظهارکرد: بانک ملی یک میلیون و ۶۰۰ هزار عملیات ارزی انجام داده که مستندات آن به بانک مرکزی ارائه و در پرتال ارزی ثبت شد؛ بانک ملی تخلفی در این زمینه نداشته و امیدواریم بانک ملی با بررسی این اسناد، مبالغ برداشتی را به حساب بانک بازگرداند.