گروه بنگاه‌ها- فاطمه بهادری: بانک سپه برای انتشار ۱۰ میلیارد دلار اوراق سلف نفتی برنامه‌ریزی کرده و قصد دارد به منظور تامین کالاهای استراتژیک موردنیاز کشور حدود ۹۰۰ هزار تن کالا وارد و همچنین سرمایه‌گذاری گسترده ارزی در حوزه خلیج‌فارس انجام دهد. دکتر پاشایی‌فام، مدیرعامل بانک سپه در یک نشست خبری ضمن اعلام مطلب فوق افزود: به‌رغم اینکه بانک سپه تنها بانکی است که از سوی سازمان ملل مورد تحریم قرار گرفته است، اما در سال‌های گذشته از طریق انعقاد قرارداد با صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی برای جذب منابع فاینانس چین، اقدامات گسترده‌ای در تامین مالی پروژه‌ها صورت گرفت.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به انعقاد قراردادهایی در حوزه نفت و انرژی به ارزش ۲ میلیارد دلار، اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار از این رقم عملیاتی شد و دو قرارداد بزرگ اجرایی شامل ایجاد مخازن و استخراج نفت نیز در حال پیگیری است.

پاشایی فام تصریح کرد: برای اولین بار در کشور با همکاری وزارت نفت اوراق سلف نفتی طراحی و با دریافت موافقت نهایی بانک مرکزی به مردم عرضه می شود که از این طریق می‌توان علاوه بر جذب منابع، سود مناسبی را نیز به سرمایه‌گذاران اختصاص داد.

این مقام مسوول بانکی همچنین از واردات ۹۰۰ هزار تن کالای استراتژیک از طریق بانک سپه خبر داد و اضافه کرد: طی دو سال گذشته بانک سپه برای خرید تضمینی برنج، گندم و برخی اقلام دیگر اقداماتی داشته است.

مدیرعامل بانک سپه از سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون یورویی در جزیره قشم برای اتصال این جزیره توسط پل خلیج فارس به سرزمین اصلی خبر داد و گفت: در حوزه وزارت نیرو، وزارت راه و زیرمجموعه‌های آنها سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده و بانک سپه حتی نیروگاه نیز خریداری کرده است. وی رقم مطالبات بانک سپه را مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: انتشار اوراق سلف نفتی یکی از بهترین شیوه‌های اجرای صکوک اسلامی است که به محض رفع نگرانی بانک مرکزی این نوآوری سیستم بانکداری اسلامی عملیاتی می‌شود.

پاشایی فام با اعلام اینکه در مرحله اول ۱۰ میلیارد دلار اوراق سلف نفتی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: با موافقت بانک مرکزی می‌توان از هفته آینده شاهد انتشار ۵۰۰ میلیون دلار اوراق سلف نفتی به صورت ارزی و ریالی بود.

مدیرعامل بانک سپه انجام تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را حق مسلم مجلس دانست و با تاکید بر لزوم توجه به مسائل حاشیه‌ای، خاطر نشان کرد: اولین جایی را که تحریم‌ها مورد هدف قرار داده‌اند، بانک‌ها هستند و امروز شرایط بانک‌ها ویژه است.