عضو کمیته بانکداری بدون ربا از ۲ سناریوی جداسازی فعالیت‌های قرض‌الحسنه از شعب بانک‌ها خبر داد و گفت: ۸۰درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها باید به عنوان وام قرض‌الحسنه پرداخت شود که براساس آمارها، ۴۵درصد آن پرداخت و بقیه ۳۵درصد به فعالیت‌های انتفاعی بانک تزریق می‌شود.

سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: بر اساس آخرین آمار نظام بانکی کشور حدود ۱۰ تا ۱۱درصد منابع بانک‌ها را سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهند که ۱۷درصد این رقم باید به بخش سپرده قانونی اختصاص یابد و حدود ۳درصد آن به عنوان نقدینگی در خود بانک باقی می‌ماند، ضمن اینکه ۸۰درصد بقیه نیز به عنوان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

عضو کمیته بانکداری بدون ربا افزود: از رقم ۸۰درصد که باید به عنوان وام قرض‌الحسنه پرداخت شود، ۴۵درصد پرداخت می‌شود و بقیه ۳۵درصد به فعالیت‌های انتفاعی بانک تزریق می‌شود که باید این وضعیت کنترل شود.

وی از تدوین دو پیشنهاد برای جداسازی فعالیت‌های قرض‌الحسنه از شعب بانک‌ها خبر داد و گفت: براساس یکی از این پیشنهادات قرار بود که بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کند، مبنی بر اینکه بانک‌ها منابع سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه را پس از کسر سپرده قانونی و ذخیره‌ای که برای نقدینگی نگه می‌دارند، بقیه را در بخش وام قرض‌الحسنه به کار گیرند و بانک مرکزی نیز بر این موضوع نظارت کامل و جدی داشته باشد تا تخلفی در این خصوص همچون شرایطی که هم‌اکنون وجود دارد، صورت نگیرد.

موسویان در بیان راهکار دوم عنوان کرد: با توجه به اینکه با بخشنامه و آیین‌نامه اجرای این برنامه به طور کامل ممکن نیست، بنابراین تصمیم گرفته شد که برای دستیابی به هدف جداسازی فعالیت‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها از سایر فعالیت‌های بانکی، بانک‌های تخصصی شکل بگیرد که فقط به کار قرض‌الحسنه بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین در ادامه این کار قرار است که در درون بانک‌های تجاری یک موسسه قرض‌الحسنه تاسیس شود که کار این موسسات تجهیز منابع قرض‌الحسنه و اعطای وام قرض‌الحسنه باشد و بلوک بندی بین منابع قرض‌الحسنه با سایر منابع بانک‌ها صورت بگیرد.