بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی طی گزارشی از کاهش ۵‌میلیارد دلاری تعهدات و افزایش ۱۰‌میلیارد دلاری سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان ۲۰۰۸ خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران در بانک‌های خارجی در پایان سال ۲۰۰۸ با ۱۰‌میلیارد دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۶ به ۵/۴۱‌میلیارد دلار رسید. این رقم در دسامبر سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۵/۳۱میلیارد دلار گزارش شده بود.

در حالی سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در سال ۲۰۰۸ افزایش داشته که تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در همین مدت با ۵‌میلیارد دلار کاهش مواجه شده است.

این گزارش میزان تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در پایان سال ۲۰۰۸ را ۴/۲۰‌میلیارد دلار اعلام کرده است. تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در پایان ۲۰۰۶ بالغ بر ۳/۲۵‌میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش از مجموع کل تعهدات ایران به بانک‌های خارجی ۶/۱۱‌میلیارد دلار مربوط به بانک‌های اتحادیه اروپا است. این رقم در پایان سه ماه سوم ۲۰۰۸ ، ۱/۱۳میلیارد دلار بوده که بدین ترتیب با ۵/۱‌میلیارد دلار کاهش مواجه شده است.

بر مبنای گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی تراز مثبت مبادلاتی ارزی ایران در بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارج از کشور در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی مثبت ۱/۲۱‌میلیارد دلار بوده است.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر (بازل) در سوئیس می‌باشد و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیر بانکی متعلق به ۳۹ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند عرضه می‌شود.