یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با مستقل شدن بانک مرکزی جلوی اعمال سلیقه شخصی در سیاست‌های پولی گرفته می‌شود.

فرهاد دلق‌پوش در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، اقدامات دولت نهم در زمینه قرض‌الحسنه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تشکیل بانک قرض‌الحسنه خصوصی یکی از اقدامات مثبت در این زمینه به شمار می‌آید.

دلق پوش تاکید کرد: انتظار می‌رود موسسات قرض‌الحسنه و نهادهای پولی که ایجاد شده‌اند قانونی باشند، زیرا بسیاری از آنها بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: در زمینه فعالیت قرض‌الحسنه نباید به صورت انحصاری اقدام شود و می‌توان با این اقدام رقابتی بین بانک‌های کشور به وجود آورد.

وی اضافه کرد: صندوق مهر امام رضا (ع) اساسنامه خاصی دارد و رویکرد آن حمایت از جوانانی است که تازه ازدواج کرده‌‌اند. وی از تشکیل صندوق یا بانک قرض‌الحسنه خصوصی جدید با اساسنامه و رویکردهای پیش‌بینی شده خاص خود خبر داد و گفت: اگر این طرح به خوبی عمل شود، هیچ ضرری نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی درخصوص تامین منابع بانک‌ها با اجرای این طرح، گفت: بانک‌ها منابع را هم از طریق بانک مرکزی، پوشش‌های قانونی مجلس، منابعی که در سطح جامعه به صورت سهام و سپرده از بین مردم جمع می‌شود، تامین خواهند کرد.

به گفته دلق پوش آنچه که از سیستم بانکی در مورد حساب‌های قرض‌الحسنه انتظار می‌رفت به صورت کامل محقق نشده است و اشتباهات و ایراداتی داشته که وجود بانک خصوصی در این زمینه را لازم دانسته است.

وی درخصوص استقلال اجرای سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی در دولت نهم، اظهار داشت: بعضی از نهادها در کشور به عنوان نهادهای شاخص و تعیین‌کننده و ناظر باید همیشه یک استقلال نسبی از بعضی قدرت‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعتقاد اعضای کمیسیون اقتصادی نیز تحقق این امر است، افزود: در جلسه‌ای که با رییس‌کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی تشکیل شده بود این مورد که بانک مرکزی به عنوان یک نهاد پولی و مالی در کشور باید از یک استقلال براساس دستورالعمل و ضوابط خاص برخوردار باشد، مطرح شد.