علت آمار متفاوت برای تورم

رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌ای در پایان اردیبهشت امسال را ۱۵‌درصد اعلام کرد و گفت: در صورتی که آمارهای بانک مرکزی با کوچکترین مشکلی مواجه باشد، استعفا می‌دهم.

بانک مرکزی در عین حال، نرخ تورم سالانه برای سال ۸۷ را ۴/۲۵درصد و برای یک سال منتهی به اردیبهشت ۶/۲۳درصد اعلام کرده است، اما نکته‌ای که باعث اختلاف‌نظر در مبارزات انتخاباتی شده است، آن است که تورم نقطه‌ای با تورم‌های سالانه مقایسه شده است که مفهوم علمی و کارشناسی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی در حاشیه همایش بازنگری قوانین پولی و بانکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص زیر سوال بردن نظام آماری کشور در روزهای اخیر گفت: آمارهای بانک مرکزی دقیق است و کوچکترین مشکلی در این آمارها وجود ندارد.

بهمنی در ادامه با بیان اینکه سه نوع نرخ تورم در کشور وجود دارد، گفت: تورم نقطه به نقطه، تورم سالانه و تورم دوره‌ای از جمله آمارهای مربوط به تورم است که در زمان حاضر ابهام در تورم دوره‌ای است.

وی تصریح کرد: براساس میانگین دوره‌ای ۴ ساله نرخ تورم میانگین سال ۸۴ تا ۸۷، ۴/۱۶ درصد بوده در حالی که این رقم در دوره سال های ۶۰ تا ۶۳ حدود ۷/۱۷ بوده است.رییس کل بانک مرکزی افزود: میانگین نرخ تورم از سال ۶۴ تا ۶۷ حدود ۵/۲۱، سال ۶۸ تا ۷۱، ۸/۱۷‌درصد بوده است.به گفته وی این رقم در سال ۷۲ تا ۷۵، ۳۲‌درصد و از سال ۷۶ تا ۷۹، ۱/۱۷ درصد بود. وی ادامه داد: میانگین نرخ تورم در سالهای ۸۰ تا ۸۳، ۵/۱۴‌درصد و در سال ۸۴ تا ۸۷، ۴/۱۶‌درصد بوده است.

وی گفت: نرخ میانگین تورم در ۴ سال اخیر ۴/۱۶‌درصد است.

البته باید توجه داشت که اگر سال ۸۴ را برای دوره قبل محاسبه کنیم، این میانگین به ۱۹ درصد افزایش خواهد یافت و میانگین دوره قبل کمتر خواهد شد.

بهمنی تصریح کرد: در صورتی که آمارهای بهترین نهاد پولی و اقتصادی کشور را زیر سوال ببریم در آینده هیچ توجهی توسط کشورهای خارجی نسبت به آمارهای تهیه شده نخواهد شد. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از آمارهای بانک مرکزی دفاع می‌کنیم، گفت: تا کنون هیچ سازمان و مقام پولی در دنیا نرخ تورم میانگین دوره‌ای ۴ ساله را از بانک مرکزی درخواست نکرده بود. وی خاطرنشان کرد: حتی ضعیف‌ترین کارشناس آماری، آمارهای غیر از واقعیت اعلام نمی‌کند و اقدامی که باید در این راستا انجام شود، اصلاح برداشت‌ها نسبت به آمارها است.

بهمنی در خصوص پیش نویس قوانین پولی و بانکی اظهار داشت: پیش نویس این قوانین تا کنون قطعی نشده اما در هفته جاری تکمیل می‌شود. وی با بیان اینکه بخش نظارتی در قانون جدید قویتر شده است، تصریح کرد: در پیش نویس بخش خصوصی بیشتر بها داده شده و گرایش بیشتر به سمت بانک‌های خصوصی رفته به نحوی که تغییر در جهت از بانک‌های دولتی به سمت خصوصی است.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص استقلال بانک مرکزی در قوانین جدید پولی و بانکی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی در حال کار شناسی است و اگر از اصول کارشناسی عدول شود استقلال بانک مرکزی مطلوب نخواهد بود.

بهمنی همچنین در این همایش از بررسی و بازنگری قانون پولی و بانکی سال ۵۱ پس از ۳۷ سال خبر داد و گفت: صاحب نظران باید با نقدهای خود در بازنگری قوانین بانک مرکزی و قانون بانکداری بدون ربا، بانک مرکزی را یاری رسانند تا پس از این اقدام لایحه آن تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود.

آمارهای بانک مرکزی کاملا صحیح و علمی است

مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت‌: کسانی که صحت آمارهای بانک مرکزی را زیر سوال می‌برند، دلایل و مستندات خود را ارائه کنند. به گزارش برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، احمد مجتهد رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: کسانی که از غلط بودن آمار و نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی سخن می‌گویند باید یا یک دستگاه آمارگیر جداگانه داشته باشند یا به روش آمارگیری ما ایرادی وارد بدانند. وی اظهار داشت: از نظر من چنین چیزی تاکنون سابقه نداشته است و بانک مرکزی هیچ وقت در آمار خود دستکاری نمی‌کند.

مشاور رییس کل بانک مرکزی در خصوص زیر سوال بردن آمار بانک مرکزی افزود: کسانی که صحت این آمارها را زیر سوال می‌برند باید دلایل منطقی برای این کار داشته باشند.

به گفته مجتهد، حدود هزار و ۶۰۰ آمارگیر به آمارگیری در بانک مرکزی مشغول هستند به همین دلیل اگر کسی مدعی شد این آمار غلط است، باید ثابت کند که دستگاه آمارگیری مستقلی دارد یا اینکه متدولوژی یا روش محاسبه نرخ تورم و سایر موارد مشابه در این بانک غلط است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: تهیه آمار بانک مرکزی کاملا فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد و حیثیت و آبروی این بانک در ارائه آمار صحیح است. وی تاکید کرد: تا به حال تغییر یا اشتباهی در آمار بانک مرکزی رخ نداده است.

مجتهد بیان کرد: روش تهیه آمار بانک مرکزی ایران همان روش حسابداری است که سازمان ملل به تمامی کشورها اعلام کرده و بانک مرکزی آن را به روز مورد استفاده قرار داده است.