نوبت به واگذاری ابربانک ایران رسید

گروه بازار پول- حمید پورمحمدی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه قبل از عرضه سهام بانک صادرات گفت‌: بانک صادرات ایران از ۳۴ بانک مستقل در تمامی استان‌های کشور و خارجی تشکیل شده است که از ویژگی‌های منحصر به فرد این بانک محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه بانک صادرات ایران با شبکه‌ای گسترده بیش از ۳۰میلیارد دلار منابع دارد که درمنطقه بی‌رقیب است، ادامه داد: حجم مطالبات مشکوک‌الوصول و معوق این بانک اندک است و بیشترین ذخایر را دارد و مسوولان بانک صادرات برای آمادگی این ابربانک برای واگذاری زحمات بسیاری کشیدند.

به گفته پورمحمدی، برگزاری جلسه معارفه بانک صادرات در کشورهای امارات متحده عربی، قطر و انگلستان سبب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی خرید سهام این بانک شوند. او با اشاره به اینکه با پیوستن بانک صادرات ایران به بازار سرمایه تعداد بانک‌های دولتی مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به سه می‌رسد بیان کرد: با حضور این سه بانک اطمینان فعالان اقتصادی به بورس افزایش می‌یابد.

وی ‌افزود: تعداد سرمایه‌گذاران خارجی توسط بورس اعلام خواهد شد. وی با بیان آنکه بیشتر بانک‌های کشور شرکت‌های تابعه خود را به فروش رسانده‌اند‌، افزود: بانک صادرات تنها بانک مشمول واگذاری است که دارای شرکت بود و مکلف شد برای واگذاری به سمت حرفه بانکداری حرکت کند و از بنگاهداری جدا شود. پورمحمدی در خصوص ۴۰‌درصد سود دریافتی خزانه از شرکت‌ها و بانک‌های واگذار شده نیز گفت: نامه‌ای برای تعیین تکلیف سود ۴۰‌درصدی به خزانه نوشته شده تا در خصوص میزان سود دریافتی اظهارنظر کند.

پورمحمدی اظهار داشت: خزانه در جوابیه خود تکلیف این امر را مشخص کرده تا سهامداران با آرامش خاطر در بازار سرمایه فعالیت کنند که البته این جوابیه به‌زودی منتشر می‌شود.

پورمحمدی همچنین گفت:‌ سهام سه شرکت آسیا، البرز و دانا بعد از واگذاری سهام بانک‌ها از ابتدای ماه آینده در بورس عرضه می‌شوند.

وی با بیان آنکه‌ یکی از آثار مهم اجرای اصل ۴۴ افزایش حجم بازار سرمایه، افزایش سهامداران، همگرایی بازار پول و سرمایه است، ‌گفت:‌ واگذاری سهام بانک‌ها به دلیل منابع مالی زیاد پیوند مناسبی را در بازار پول و سرمایه ایجاد می‌کند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی از آمادگی عرضه سهام سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا در بورس بخش خصوصی خبر داد و دلیل تاخیر در واگذاری سهام آنها را جلوگیری از عرضه همزمان سهام بانک‌ها و بیمه‌ها ذکر کرد و افزود: در ابتدا سهام بیمه البرز واگذار خواهد شد.

به گفته وی، ورود سهام بانک‌ها به بازار سرمایه باعث افزایش حجم بازار، افزایش تعداد سهامداران در بازار و تاثیرگذاری بازار پول و سرمایه در یکدیگر خواهد شد.

پورمحمدی گفت: ورود بانک‌ها به بازار سرمایه به دلیل برخورداری آنها از منابع مالی سرشار باعث اطمینان‌بخشی به کل بازار سرمایه می‌شود، بنابراین شک و ریسک شاخص‌ها با ورود بانک‌ها به بازار سرمایه کاهش می‌یابد.

سهام بانک صادرات و مشارکت در توسعه اقتصادی

مدیرعامل بانک صادرات نیز در این مراسم گفت:‌ عرضه بانک صادرات فرصت مناسبی را برای فعالان بازار سرمایه در مشارکت در توسعه اقتصادی کشور فراهم خواهد کرد.

‌حمید برهانی با تبیین تاریخچه، عملکرد، دستاوردها و برنامه‌های آتی بانک صادرات، افزود: این بانک در راستای تصمیم نظام جمهوری اسلامی و خصوصی‌سازی بانک‌ها و موسسات دولتی آماده واگذاری به بخش خصوصی شده است.

وی اظهار داشت: بانک صادرات اکنون با گسترده‌ترین شبکه بانکی بیش از سه‌هزار شعبه فعال را در اختیار دارد که سرمایه کنونی آن حدود ۱۶۸‌هزار و سه میلیارد ریال است.

به گفته برهانی، از سال ۱۳۷۹ اقدام به پیاده‌سازی و ارائه خدمات الکترونیکی در این بانک شده و اکنون در این زمینه رکورددار است. وی تصریح کرد: تبدیل شدن به بانک بین‌المللی پیشرو با بهره‌گیری از فن‌آوری نوین و شکستن محدودیت‌های زمان و مکان و همچنین دسترسی به متمایزترین خدمات برای مشتریان و خلق ارزش‌افزوده برای ذی‌نفعان بانک برای ارزش‌‌آفرینی منحصر به فرد جهت مشتریان و سهامداران در راستای حفظ فرهنگ مشتری‌مداری چشم‌انداز و ماموریت این بانک است.

مدیرعامل بانک صادرات، ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان خود و ارائه خدمات باکیفیت عالی از طریق ارائه خدمات بانکی موثر به هر یک از مشتریان، ‌توسعه همکاری‌های بین‌المللی و توسعه بانکداری نوین را از اهداف این بانک دانست.

وی با اشاره به شبکه بین‌المللی بانک، ‌گفت: فعالیت برون‌مرزی این بانک از سال ۱۳۴۰ با ایجاد شعبه در ‌هامبورگ آلمان آغاز و در زمان حاضر با ۲۱ شعبه، سه دفتر سرپرستی، ‌دو بانک مستقل، ‌دو بانک مشترک در خارج از کشور و ۱۲۲ شعبه ارزی در داخل گسترده‌ترین شبکه ارزی و بین‌المللی را در بین بانک‌های کشور داراست. او در خصوص املاک مازاد این بانک نیز گفت:‌ حدود ۶۰‌درصد از املاک مازاد این بانک در سه تا چهار سال گذشته فروخته شده و ۴۰‌درصد مابقی نیز باید به فروش برسد. برهانی گفت: در صورت خصوصی شدن بانک صادرات یکی از سیاست‌ها ادغام شعب کم بازده است و برای ارائه سرویس به مشتریان از ابزارهای دیگری که توجیه اقتصادی دارد، استفاده می‌شود.