مدیرعامل بیمه آسیا گفت: طی چهار سال اخیر روند صنعت بیمه با ورود بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی متحول شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی علیپور که در سمینار صنعت بیمه و سرمایه‌گذاری سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: صنعت بیمه علاوه بر اینکه از ارکان بازار سرمایه است، سرمایه‌گذاری در آن نیز بحث مهمی‌است. برای بررسی این دو حوزه باید از صنعت بیمه و بازار سرمایه تعریف و شناخت مطلوبی وجود داشته باشد و با شناسایی تعاملات و مشکلات این دو بخش، راه‌حل‌هایی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیمه، سرمایه‌ای عظیم و یافته‌ای فاخر و با ارزش علمی ‌است که باید با نیازهای زندگی تطبیق داده شود، ادامه داد: با شکل‌گیری‌های اخیر، بازار سرمایه به دو حوزه بورس و غیربورس تفکیک می‌شود.

سرمایه غیربورس در حالی همان بازار اولیه و عام است که در حوزه بورس یکی از محوری‌ترین ‌سازمان‌ها نهاد ناظر و تنظیم‌گر است که در ایران این وظیفه بر عهده‌سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد.

مدیرعامل بیمه آسیا افزود: در بازار سرمایه عناصری مانند دلال‌ها، کارگزاران، مشاوران، شرکت‌های رتبه‌بندی و تامین سرمایه به فعالان خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند.

علیپور با بیان اینکه در رویکرد صنعت بیمه و بازار سرمایه دو فعالیت اصلی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فعالیت اول نهادسازی و ایجاد نهادها و تشکل‌ها است،

مانند ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در صنعت بیمه به وجود می‌آید.

وی افزود: فعالیت دیگر ابزارسازی است. صنعت بیمه در تعامل با بازار سرمایه ابزارهایی را تعریف کرده تا فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را سازماندهی کرده، خدمات خود را به بازار سرمایه بدهد و با ارائه بیمه نامه‌های متنوع ضمن تامین نیازهای بازار سرمایه منابع لازم بازار سرمایه را تامین کند.

این مقام مسوول در بیمه آسیا خاطرنشان کرد: این در حالی است که متاسفانه در ایران بیمه‌های عمر، زندگی و مستمری سهم بسیار ناچیزی دارند، به طوری که در برابر سهم ۵۰‌درصدی این نوع بیمه‌ها در کشورهای در حال توسعه، در ایران فقط ۶‌درصد بیمه‌ها مربوط به بیمه‌های عمر و زندگی است.

به گفته علیپور، طی چهار سال اخیر روند صنعت بیمه با ورود بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی متحول شده است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیازهایی دارد که باید از سوی صنعت بیمه مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: مهمترین نقش صنعت بیمه در بازار سرمایه تامین منابع است. در عوض صنعت بیمه هم می‌تواند از ابزارهای بازار سرمایه مانند اوراق بهادار، سهام،‌ اوراق مشارکت و قرضه استفاده کرده و از پوشش بیمه‌ای مناسبی برخوردار شود.

علیپور در خاتمه گفت: این درحالی است که در ۲۰ سال اخیر دو بحث حقوقی و محاسباتی صنعت بیمه ضعیف شده که با فعال شدن بخش خصوصی این موضوع از طریق محتوای آموزشی نیاز به تقویت دارد.