گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین مرحله حذف تعرفه‌ای بیمه در کشور در شورای عالی بیمه تصویب و تعرفه رشته‌ بیمه باربری آزاد و رشته‌های هواپیما و کشتی تا سقف معینی از مبلغ بیمه حذف شد.

به گزارش روابط ‌عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جواد فرشباف ماهریان در گردهمایی مدیران ارشد صنعت بیمه کشور با بیان این مطلب اعلام کرد: در راستای تکمیل فرآیند خصوصی سازی و به منظور رقابتی کردن بازار بیمه و سیاست‌های اصل ۴۴ و به موازات آزادسازی تعرفه‌های بیمه، نظارت غیرتعرفه‌ای بر موسسات بیمه، تقویت و جایگزینی سیستم نظارت تعرفه‌ای خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: حذف تعرفه بیمه در بیمه‌های غیرزندگی بر اساس یک برنامه زمانبندی شده و حداقل پنج ساله در صنعت بیمه اجرا خواهد شد.

وی مهم‌ترین اهداف حذف تعرفه را توسعه رقابت به نفع بیمه‌گذاران و فراهم کردن امکان به کارگیری اصول و موازین فنی و آکچوئری در محاسبه حق بیمه‌ها برای شرکت‌های بیمه دانست و افزود: از این پس شرکت‌های بیمه می‌توانند با تقویت نیروی انسانی متخصص در بازار بیمه با نرخ‌های بیمه رقابتی، فعالیت نمایند تا زمینه تنوع و گسترش محصولات بیمه‌ای و نوآوری در صنعت بیمه فراهم ‌شود.

فرشباف ماهریان همچنین از تدوین چارچوب راهبردی و نظارتی برنامه حذف تعرفه خبر داد و افزود: در مورد برنامه حذف تعرفه بررسی لازم انجام گرفته و نظام تعرفه‌ای در کمتر کشوری یافت می‌شود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در هندوستان نظام تعرفه‌ای تا حدودی رایج بوده که آن‌ هم در سال‌های اخیر برداشته شده است.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آزادسازی نرخ‌های بیمه را یکی از سیاست‌های محوری برنامه تحول صنعت بیمه دانست و گفت: این امر می‌تواند سبب تحرک در سایر اصلاحات صنعت بیمه شود.

وی نقش پررنگ‌تر و قوی‌‌تر سندیکای بیمه‌گران را به عنوان یک نهاد صنفی در صنعت بیمه خواستار شد.