در آستانه عرضه سهام بانک صادرات در بورس برخی اطلاعات این شرکت شامل ارائه عملکرد واقعی حسابرسی نشده برای سال مالی ۸۷، ارائه پیش‌بینی سال مالی ۸۸ و پرداخت۴۰‌درصد سود شرکت اصلی و شرکت‌های تحت کنترل دارای ابهام بود که به گفته مسوولان بانک صادرات کلیه مدارک لازم به سازمان بورس ارائه شده است.

غلامرضا ارجمندی ـ ‌عضو هیات مدیره شرکت بورس و مسوول خصوصی‌سازی بانک صادرات ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تکمیل مدارک درخواستی سازمان بورس از بانک صادرات گفت: روز چهارشنبه جلسه‌ای با مسوولان سازمان بورس برگزار و کلیه مدارک مورد نیاز شامل اطلاعات تلفیقی و صورت‌های مالی شرکت در اختیار سازمان قرار گرفت و به نظر می‌رسد مشکل خاصی در تایید اطلاعات وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کلیه اطلاعات مورد نیاز به سازمان بورس ارائه شده است، زمان عرضه بانک را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تاریخ عرضه سهام بانک صادرات در روز ۱۸خرداد در هیات مدیره شرکت بورس به توافق رسیده است ولی با این شرط که دستورالعمل‌ افشا توسط بانک رعایت شده باشد در تاریخ مقرر عرضه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به ارائه مدارک درخواستی احتمالا فردا سازمان بورس طی اطلاعیه‌ای مدارک ارائه شده را تایید و اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ارائه عملکرد واقعی حسابرسی نشده گروه برای سال مالی ۸۷ به سازمان بورس، ارائه پیش‌بینی سال مالی ۸۸ گروه و شرکت اصلی براساس آخرین اطلاعات و مفروضات اصلاح و مطابق فرم‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز ابهام در خصوص پرداخت ۴۰‌درصد سود شرکت اصلی و شرکت‌های تحت کنترل که مطابق با قانون بودجه سال‌های ۸۷ و ۸۸ به خزانه واریز کند، از موارد درخواستی سازمان بورس از بانک صادرات در آستانه عرضه بود که به گفته مسوولان خصوصی‌سازی بانک صادرات به این سازمان ارائه شده است که در صورت ارائه این اطلاعات و تایید سازمان بورس احتمالا سهام بانک صادرات در روز مقرر (۱۸‌خرداد) عرضه خواهد شد. طبق برنامه، جلسه معارفه بانک صادرات روز پنچ‌شنبه در دبی، جمعه در لندن برگزار شده و روز شنبه ۱۶خرداد در تهران برگزار می‌شود.

بانک صادرات در سال ۳۱ با مالکیت ۱۰۰‌درصد بخش خصوصی داخلی تاسیس شد و سرمایه فعلی آن ۸/۱۶میلیارد سهم یک هزار ریالی معادل ۸۰۰/۱۶میلیارد ریال از طریق تجدید ارزیابی دارایی است.

این بانک ۳۰۵۰ شعبه در داخل و ۳۸ شعبه در مناطق آزاد و کشورهای خارجی داشته و سود خالص سهم برای سال ۸۷ را برابر ۱۵۵‌ریال برآورد کرده است. همچنین سود هر سهم حسابرسی شده برای سال ۸۸ ۲۰۴ریال اعلام کرده است.

آخرین وضعیت شفاف‌سازی بانک صادرات اعلام شد

رییس اداره ناشران سازمان بورس آخرین وضعیت شفاف سازی بانک صادرات قبل از عرضه سهام در بورس را اعلام کرد و از دریافت برخی اطلاعات مورد نیاز خبر داد.

امیرحمزه مالمیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در رابطه با آخرین وضعیت شفاف‌سازی بانک صادرات به برگزاری جلسه‌ای مشترک با مسوولان این بانک در عصر چهارشنبه گذشته اشاره کرد و گفت‌: در این جلسه برخی اطلاعات موردنیاز سازمان بورس مانند صورت‌های مالی تلفیقی (‌حسابرسی نشده) شرکت‌های تابعه ارائه شد.

وی ادامه داد: این درحالی است که روز شنبه نیز اطلاعات کاملتری مربوط به سود هرسهم و تکلیف پرداخت سود ۴۰‌درصدی ابزاری از سوی این بانک نیز ارائه می‌شود تا مشخص شود آیا شرکت‌های بانک صادرات نیز سود ۴۰‌درصدی را باید پرداخت کنند یا خیر؟

مالمیر با بیان اینکه ازنظر مسوولان بانک صادرات سود ۴۰‌درصدی مشمول شرکت‌های تابعه این بانک نخواهد شد خاطرنشان کرد: در صورتی که از نظر، سازمان بورس شرکت‌های تابعه بانک صادرات نیز مشمول پرداخت این نوع سود شوند، دو راه حل می‌تواند مدنظر قرار گیرد. به گفته این مقام مسوول سازمان بورس واوراق بهادار، راه حل اول اخذ تاییدیه وزارت اقتصاد مبنی برعدم وجود مشکل در این خصوص و راه حل دوم اطلاع‌رسانی برای سهامداران است تا قیمت‌گذاری سهام بانک صادرات واقعی‌تر باشد و این موضوع در قیمت گذاری سهام این بانک لحاظ شود.

رییس اداره ناشران سازمان بورس گفت‌: از بین ۳۰ شرکت استانی بانک صادرات حدود ۱۵- ۱۴ شرکت سودده هستند که باید صورت‌های مالی این تعداد شرکت بررسی شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه همه اقدامات انجام شده برای شفاف‌سازی بهتر و کاملتر است، خاطرنشان کرد: مسوولان بانک صادرات تاکنون همکاری مطلوبی با سازمان بورس کرده‌اند و جدیدترین اطلاعات دریافتی نیز روز شنبه در سایت بورس درج می‌شود.

شفاف‌سازی بانک صادرات برای ورود به بورس مطلوب است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شفاف سازی بانک صادرات از دیدگاه بورس برای ورود به بازار سهام مطلوب است و زمان و شرایط عرضه سهام این بانک به تصمیم شرکت بورس بستگی دارد.علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با وضعیت بانک صادرات اظهار داشت: این بانک باید برخی اطلاعات اندکی را برای شفاف سازی کامل ارائه می‌کرد که چهارشنبه گذشته یکسری از این اطلاعات داده شد.

وی ادامه داد: روز شنبه نیز باقی اطلاعات مورد نیاز ارائه می‌شود. با این اوصاف‌، از دیدگاه سازمان بورس شفاف سازی بانک صادرات از مطلوبیت مناسبی برخوردار است.