تشکیل بانک توسعه تعاون رقیب بزرگی برای تعاونی‌های اعتبار خواهد بود، زیرا در شرایطی که تشکیلات سازماندهی شده‌ای به نام تعاونی‌های اعتبار داریم،‌ نیازی به ایجاد تشکیلات جدید نیست. عنایت‌الله صانعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا ابراز عقیده کرد: بانک توسعه تعاون محکوم به شکست خواهد بود، زیرا سرمایه‌گذارش دولت است و منبع مالی آن نیز از حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود. مثل بانک رفاه کارگران که تاسیس شد، ولی کار بخصوصی برای کارگر جماعت نکرد، این بانک هم برای تعاونی‌ها ثمری نخواهد داشت. وی در عین حال افزود: با توجه به اینکه تاسیس بانک توسعه تعاون در قانون سیاست‌های اصل ۴۴ آمده است، به هر تقدیر باید تشکیل شود، ولی معتقدم به همان شکل که صندوق تعاون به تعاونی‌ها کمک کرد، بانک توسعه تعاون هم این کار را خواهد کرد. صانعی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون در صورت تشکیل، رقیبی برای تعاونی‌های اعتبار است، اظهار کرد: وقتی ما تشکیلات سازماندهی شده‌ای به نام تعاونی‌های اعتبار داریم و می‌توانیم جامعه تعاونگر را تحت پوشش قرار دهیم، چرا تشکیلات جدیدی را به نام بانک توسعه تعاون به وجود می‌آوریم؟

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعاونی‌های اعتبار بزرگ و قدرتمندی در کشور داریم که می‌توان آنها را به عنوان تشکیلات حمایتی بخش تعاون مورد تقویت قرار داد؛‌ بنابراین راه‌اندازی بانک توسعه تعاون تنها چوب لای چرخ تعاونی گذاشتن است! مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دولت خواستار تجمیع سرمایه‌های سرگردان مردم در جامعه است، می‌تواند با سوق دادن تعاونی‌ها به تشکل‌های هلدینگ یا لیزینگ این هدف را عملیاتی کند. در حال حاضر از بانک‌ها برای تسهیلات‌دهی توقعی نمی‌رود، چون جهت‌گیری مشخصی در سیستم بانکی نداریم ولی می‌توانیم با اعتمادسازی و ایجاد انگیزه در مردم سرمایه‌های موجود مردمی را در بخش تعاون به کار بگیریم.

صانعی متذکر شد: با تقویت تعاونی‌ها، شرکت‌های لیزینگ، هلدینگ و سایر تشکیلاتی که تعاونی‌ها می‌توانند در آن دخیل باشند، قطعا به سمت جذب نقدینگی‌های جامعه خواهیم رفت. وی با اشاره به مقاوت‌های متعدد به ویژه دولتی در بحث تقویت و ایجاد تعاونی‌های اعتبار اظهار کرد: درصدد هستیم تا با قوی کردن تعاونی‌های اعتبار اطمینان مردم را برای سپرده‌گذاری در تعاونی‌های اعتبار فراهم و آنها را از این طریق در پروژه‌های کشور سهیم کنیم.

او متذکر شد: هم‌اکنون خدمات‌دهی تعاونی‌های اعتبار بیش از سایر بانک‌هاست چون به راحتی جذب سپرده می‌کنند و تسهیلات در اختیار مردم می‌گذارند، مردم هم از خدمات‌دهی آنها رضایت دارند.