برهانی: ایجاد بانک قرض‌الحسنه مانع استفاده سایر بانک‌ها از این عقد نیست

مدیر عامل بانک صادرات گفت: حتی با تشکیل یک بانک مستقل قرض‌الحسنه، همه بانک‌ها از عقودی که در قانون بانکداری اسلامی پیش‌بینی شده استفاده خواهند کرد.

حمید برهانی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تفکیک قرض‌الحسنه از سیستم بانکی اظهار داشت: از دلایل رییس کل بانک مرکزی مطلع نیستم و نمی‌دانم ایشان بر اساس چه دلایلی این تصمیم را گرفتند.

وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر تمام بانک‌ها به نحوی با معاملات قرض‌الحسنه درگیر هستند، افزود: حتما مسوولان بانک مرکزی بر اساس فروض منطقی و اصولی به اخذ این تصمیم پرداخته‌اند.

مدیر عامل بانک صادرات عملکرد بانک‌ها در راستای فعالیت‌های قرض‌الحسنه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در شرایط فعلی بانک‌ها به خوبی در این زمینه فعالیت می‌کنند و از جمله بانک صادرات است که حدود ۶۰‌درصد منابع قرض‌الحسنه را به ارائه تسهیلات در این زمینه اختصاص می‌دهد. به گفته برهانی تا زمانی که برای سپرده‌گذاری در این حساب‌ها تقاضایی وجود داشته باشد، بانک صادرات با تمام توان در خدمت نظام است تا بتواند به نحو مطلوب این کار را انجام دهد. وی در خصوص تشکیل بانک خصوصی قرض‌الحسنه تصریح کرد: حتما بانک خصوصی داوطلب در این زمینه ساز و کارهای لازم را تدارک دیده است.

مدیر عامل بانک صادرات بر این باور است که بانک‌های دولتی در حال حاضر به نحو مطلوب این کار را انجام می‌دهند.

برهانی با اشاره به نحوه تامین منابع بانک‌ها پس از خروج فعالیت قرض‌الحسنه از سیستم بانکی افزود: در این شرایط منابع قرض‌الحسنه فعلی به سمت‌ بانک‌های خصوصی جدید حرکت خواهد کرد و بانک‌های فعلی فعالیت‌های دیگری غیر از قرض‌الحسنه از جمله سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و بلند مدت و انواع تسهیلات دیگر در حوزه‌های عقود مبادله‌ای و مشارکتی را انجام خواهند داد.

وی اضافه کرد: من اطمینان دارم که قرض‌الحسنه منحصر به دو بانک نخواهد شد و یقینا همه بانک‌ها از این عقودی که در قانون بانکداری اسلامی پیش‌بینی شده، استفاده خواهند کرد.