اولتیماتوم بانک ملی به بدهکاران بدحساب

با تمام بدهکاران بانک ملی که منابع بانک را با سوء‌نیت در مصارفی غیر از هدف مورد نظر به مصرف رسانده‌اند، به طور جدی برخورد می‌شود. دکترمحمود رضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب به جدیت بانک ملی ایران در وصول مطالبات معوق اشاره کرد و گفت: بانک نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد و در این راستا لازم است تا ضمن اصلاح سرمایه بانک مطالبات معوق نیز دسته‌بندی شده و در اولویت وصول قرار گیرد. وی افزود: بدهکارانی که حسن نیت دارند، اما موقعیت اقتصادی برای باز پس گرداندن منابع بانک ندارند، در صورت ارائه طرح تولید دارای توجیه می‌توانند دوباره از امکانات بانک استفاده کنند و بانک ملی نیز از آنها دستگیری خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه بدهکارانی که دارای سوء‌نیت هستند مورد برخورد شدید بانک قرار می‌گیرند، گفت: افرادی که از منابع بانک در جاهای مختلفی به غیر از طرح معرفی شده بانک استفاده کرده‌اند مورد برخورد شدید قرار می‌گیرند و از تمام ابزارها اعم از محرومیت از خدمات بانکی تا ارجاع به مقامات قضایی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل بانک ملی از اجرای سیستم جامع کربنکینگ (بانکداری جامع) در بانک ملی خبر داد و ابراز داشت:‌ تا ۴ سال آینده کربنکینگ به طور کامل در بانک ملی ایران اجرا خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون کمیته‌هایی در این خصوص تشکیل شده و به طور شبانه‌روزی مشغول به مطالعه و اقدام در این زمینه هستند. خاوری در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص منابع و مصارف بانک دچار مشکل نشده‌اید؟ گفت:‌ برنامه جامعی برای مدیریت منابع و مصارف بانک ملی در دست تهیه و اقدام است و با هدف حمایت از واحدهای نیمه تمام منابع در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد تا به تولید برسند.

وی افزود: باید واحدهای تولیدی در دست بهره‌برداری را به ظرفیت کامل و واحدهای نیمه تمام را به ظرفیت لازم برسانیم.

وی با بیان اینکه بانک ملی باید نظارت بر منابع را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: نظارت دارای دو بعد است؛ نخست بانک مرکزی به عنوان مرجع تخصصی که با توجه به اراده قوی و استقبال بانک‌ها از سیستم نظارتی بانک مرکزی عهده‌دار نظارت بر بانک‌هاست که باید به عنوان سیاستگذار پولی نظارت تخصصی بر بانک‌ها داشته باشد.

خاوری بعد دیگر نظارت را نظارت مستقیم بانک ملی بر منابع و مصارف بانک دانست و گفت: در درون بانک هم باید نظارت قوی باشد تا منابع به طور بهینه تخصیص یابد و سرعت عمل در بانکداری در کنار ارائه خدمات بهینه بانکداری در یک محیط آرام و به دور از تشنج مدنظر باشد.

امسال پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج محدودیت ندارد

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال جاری محدودیت ندارد و ارائه این تسهیلات منوط به مراجعه متقاضیان به بانک است.

«محمودرضا خاوری» در گفت‌وگو با ایرنا،‌ در خصوص ارائه تسهیلات در بخش مسکن و ازدواج، ‌افزود:‌ بانک ملی رتبه اول را در بین بانک‌های کشور در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن مهر و قرص‌الحسنه ازدواج کسب کرده است.

وی در خصوص کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیز گفت: هزینه کارمزد عبارت است از هزینه تجهیز منابع با نرخ ارزان که در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی گفت: میزان قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی بانک ملی در سال گذشته ۱۸هزار میلیارد ریال بوده و امسال نیز محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

خاوری با اشاره به سیاست دولت مبنی بر حمایت از بنیان‌های خانواده گفت: بانک ملی نیز در این راستا به مزدوجینی که بتوانند مدارک را به طور کامل ارائه دهند، در کمتر از یک هفته تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ارائه خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی در خصوص ارائه کارت اعتباری توسط این بانک گفت:‌ بانک ملی طراحی‌های لازم را برای ارائه کارت اعتباری انجام داده و امیدواریم بتوانیم براساس عقد مضاربه عام این خدمت را ارائه دهیم تا بخشی از نیاز جامعه برطرف شود.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: با توجه به اینکه به طور عام تمام کارت‌های اعتباری در دنیا دارای سقف خاصی هستند، سقف کارت اعتباری این بانک نیز براساس توان مشتری خواهد بود اما باید این سقف تعریف شود و از لحاظ شرعی نیز به تایید فقها برسد.