رییس کل بیمه مرکزی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تحول اقتصادی در صنعت بیمه گفت: در جلساتی که به این منظور برگزار شده ۳۰ پروژه احصا و اولویت‌بندی شده و از این میان ۸ پروژه مطالعاتی به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» با اشاره به عزم دولت به منظور ایجاد تحول در صنعت بیمه کشور و تهیه طرحی در این خصوص اظهار داشت: پس از تدوین برنامه تحول صنعت بیمه و ارائه آن به ریاست جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی عملیاتی کردن این سند را به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران محول کرد.

وی افزود:‌ به منظور عملیاتی کردن سند برنامه تحول در صنعت بیمه، کارگروه ویژه‌ای در بیمه مرکزی تشکیل شد تا پروژه‌های برنامه تحول را احصا، تدوین و عملیاتی کند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران این کارگروه را متشکل از نمایندگان سندیکای بیمه گران ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران، پژوهشکده بیمه و جمعی از صاحب‌نظران دانست و تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه فعالیت خود را زیر نظر معاونت طرح و توسعه آغاز و تاکنون جلسات کارشناسی متعددی را برگزار کرده است.

به گفته فرشباف، طی این جلسات عناوین ۳۰ پروژه مرتبط با برنامه تحول صنعت بیمه احصا و اولویت‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های احصا شده دارای ماهیت‌های متفاوتی هستند، خاطرنشان کرد: برخی از این پروژه‌ها نیاز به بررسی عمیق داشته و مستلزم مطالعه گسترده‌تر است که این قبیل پروژه‌ها به منظور بررسی به مشاور واگذار می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: از این میان تا کنون ۸ پروژه مطالعاتی منجر به عقد قرارداد شده و به علاوه کتاب برنامه تحول صنعت بیمه نیز منتشر شده است.

وی افزود: برخی پروژه‌ها نیز مستلزم اصلاح مقررات موجود است که در این راستا شورای عالی بیمه فعالیت جدی را آغاز و ظرف سال گذشته با تشکیل ۲۱ جلسه مقررات لازم را اصلاح و تصویب کرده است.

فرشباف اهم این موارد را تصویب آیین‌نامه‌های تنظیم امور نمایندگی و ذخایر فنی موسسات بیمه دانست و گفت: تایید تعرفه بیمه‌های شخص ثالث که براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث تهیه شده، از دیگر اقدامات مهمی‌است که در این بخش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا، کاهش ۴۰‌درصدی حق بیمه موتورسیکلت‌ها به تصویب رسیده و برخی از این پروژه‌ها نیز در حال حاضر در مرحله شناسایی و ارزیابی شرکت‌های مشاور تخصصی قرار دارند.