با توجه به اینکه طرح مهر هم در مسوولیت بانک مسکن قرار گرفته، بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومان از طرف بانک به عنوان تسهیلات ساخت پرداخت خواهیم کرد.

مهندس حسن کاری، مدیر عامل بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب به افزایش تامین اعتبار پروژه‌های ساخت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما اولویت تسهیلات برای ساخت‌و ساز را در سال جاری داریم و ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال برای ساخت و ساز سال گذشته تسهیلات دادیم که نسبت به سال ۸۶، ۵/۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه امسال هم برنامه دو برابر کردن تسهیلات ساخت مسکن را داریم، ابراز داشت: با توجه به اینکه طرح مهر هم در مسوولیت بانک مسکن قرار گرفته، بیش از ۴‌هزار ‌میلیارد تومان از طرف بانک به عنوان تسهیلات ساخت پرداخت خواهیم کرد.

کاری در پاسخ به این سوال که بسیاری از انبوه‌سازان نسبت به روند تامین اعتبار پروژه‌های ساختمان‌سازی از سوی بانک مسکن گلایه دارند؛ چرا به دارندگان طرح‌های مسکن انبوه‌سازی تسهیلات نمی‌پردازید، اظهار داشت:‌ این مربوط به بانک مسکن نیست. تسهیلات ساخت برای انبوه‌سازان، تعاونی‌ها و مجتمع‌سازان تا سقف ۲۵میلیون تومان در همه بانک‌ها قابل پرداخت است.

وی افزود:‌ ما هم می‌توانیم تسهیلات انبوه‌سازی بپردازیم، منتهی انبوه‌سازان با هر بانکی کار کنند، طبیعی است که از همان بانک می‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه بانک مسکن سال گذشته حدود ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت پرداخت کرده است، گفت: میزان تسهیلات پرداختی برای خرید واحد مسکونی هنوز دقیق مشخص نشده است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال ۸۷ چرا وام مسکن افزایش پیدا نکرد و اساسا با ۱۸میلیون تومان در کجای تهران بزرگ می‌توان مسکن تهیه کرد، گفت: تسهیلات مسکن برای ساخت افزایش پیدا کرده، قبلا ۱۸‌میلیون تومان بود، اما در حال حاضر به ۲۵‌میلیون تومان رسیده است. وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از زوج‌های جوان ما مشکل خرید مسکن دارند، گفت: سیاست دولت تغییر تسهیلات خرید نیست و قرار است هیچ تغییری ایجاد نشود. وی افزود: ما می‌خواهیم با به‌کارگیری این سیاست از گرانی مسکن خودداری کنیم تا مسکن به تولید انبوه برسد و عرضه و تقاضا روند طبیعی خود را طی کند. کاری تاکید کرد:‌ ما باید برای عرضه زیاد ساختمان و تولید حساس باشیم؛ در حال حاضر ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان منابع خرد جامعه را جمع‌آوری و به پروژه‌ها می‌دهد که به طور قطع در ساخت و ساز مسکن اثر مثبت دارد.

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دریافت اعتبار این بانک از حساب ذخیره ارزی ‌گفت: هیچ اعتباری تا کنون از محل حساب ذخیره ارزی به بانک مسکن تزریق نشده است و ما تا به حال هیچ اعتباری برای بانک مسکن از حساب ذخیره ارزی دریافت نکردیم. در مورد مسکن مهر هم بانک مرکزی اعتباری را در اختیار بانک‌ها قرار داده است که بانک‌ها به واسطه این خط اعتباری تسهیلات فوق را پرداخت می‌کنند. وی گفت: تمام خبرهای خوب برای کسانی است که ساخت و ساز انجام می‌دهند. اولویت نخست سیستم بانکی از جمله بانک مسکن این است که اعتبارات ساخت مسکن را تقویت کند. وی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها اعتبار مورد درخواست مردم برای مسکن مهر را بر اساس پیشرفت پایان کار می‌دهند و نه پیشرفت فیزیکی؛ چرا چنین است؟ گفت: این سوال را از وزارت مسکن بپرسید.