شفافیت معاملات،‌ اعلام آمار معاملات به صورت روزانه، ‌ماهانه و سالانه،‌ شفافیت حجم واقعی واردات و صادرات، مصرف داخلی، تولید داخلی، میزان فروش و... از مزایای راه‌اندازی بورس طلا به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران و رسانه‌ها به این آمار احتیاج دارند که متاسفانه چنین ارقامی به صورت دقیق وجود ندارد؛ درحالی‌که با راه‌اندازی بورس طلا این آمار تهیه خواهد شد و اتحادیه از راه‌اندازی بورس طلا استقبال و حمایت می‌کند.

محمد کشتی‌آرای در ارزیابی استقبال از بورس طلا گفت: استقبال از این بورس بستگی به معاملات و قیمت تعیین شده دارد که تا چه حد به قیمت بازار نزدیک باشد، اگر بوروکراسی اداری در این بورس وجود نداشته باشد، به طور قطع استقبال از آن افزایش خواهد یافت.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص نحوه قیمت‌گذاری طلا پس از راه‌اندازی بورس طلا گفت: در حال حاضر قیمت فروش طلا متفاوت است، برای مثال قیمت فروش طلا در بانک‌های عامل بیش از بازار است، بنابراین پس از راه‌اندازی بورس طلا، قیمت در بورس و بازار متفاوت خواهد بود و مشکلی از بابت قیمت‌گذاری وجود ندارد.

کشتی‌آرای همچنین در مورد معاملات فیوچرز طلا افزود: ‌این بحث به خوبی در بورس کالا اجرایی شده و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه فعال شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازی بورس طلا منافاتی با فعالیت اتحادیه طلا و جواهر ندارد، تصریح کرد:‌ نوع فعالیت اتحادیه مشخص و تعریف شده است. در حقیقت اتحادیه نوعی نهاد ناظر برای دادوستدها به شمار رفته و وظیفه قیمت‌گذاری یا تهیه آمار را برعهده ندارد؛ زیرا قیمت طلا تابعی از نرخ ارز، قیمت‌های جهانی، عرضه و تقاضا است و اتحادیه در این میان نقشی ندارد، بنابراین بین فعالیت اتحادیه طلا و جواهر و بورس طلا منافاتی وجود ندارد، بلکه این دو مکمل یکدیگرند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین در خصوص مکان مناسب برای راه‌اندازی بورس طلا گفت: بورس طلا باید در مکانی نزدیک به بازار این کالا راه‌اندازی شود و به اعتقاد من چنانچه بورس طلا در کیش راه‌اندازی شود، همکاران نمی‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.