تلاش می‌کنیم بانک مرکزی را سرپا نگه داریم

عکس: حمید جانی‌پور

رییس کل بانک مرکزی از ۴۰ درخواست برای تشکیل بانک خصوصی در کشور خبر داد و اعلام کرد: محدودیتی برای انتشار اوراق مشارکت نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر استعفای وی گفت: من هم‌اکنون اینجا در حضور شما هستم، ضمن اینکه این موارد شایعه است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله خود برای کشور گفت: کار خود را دوست داشته و دارم.

تلاش برای سرپا نگه‌داشتن بانک مرکزی

وی از تلاش برای سرپا نگه داشتن بانک مرکزی بر اساس تجربیات خبر داد و تاکید کرد: سعی ما این است که سیاست‌های پولی و بانکی به نحو مطلوب اجرا شود.

۴۰ تقاضای تاسیس بانک خصوصی

بهمنی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درخواست‌های اخذ مجوز بانک‌های خارجی و ایرانی اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۴۰ تقاضا برای اخذ مجوز فعالیت بانک داخلی به بانک مرکزی ارائه شده است که تنها حدود ۶ مورد از این تقاضاها حائز شرایط لازم بوده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از این تعداد نیز دو تقاضا در حال جریان صدور مجوز قرار دارد و بقیه هم در دست بررسی است، تصریح کرد: هم اکنون حدود ۷ مورد تقاضای بانک خارجی نیز به بانک مرکزی ارائه شده که اگر خود را با شرایط ما تطبیق دهند برای اخذ مجوز به آنها مشکلی نخواهیم داشت.

وی در مورد ارائه مجوز فعالیت به موسسات اعتباری نیز گفت: مهلت در نظر گرفته شده برای این موسسات جهت اخذ مجوز از بانک مرکزی همچنان پابرجا است و تا پایان آذرماه هیچ موسسه پولی، مالی و اعتباری فاقد مجوز در کشور نباید وجود داشته باشد.

بهمنی افزود: اگر برخی از این موسسات درخواست ادغام با یکدیگر را داشته باشند، اعطای مجوز به آنها را تسریع می‌کنیم.

محدودیتی برای انتشار اوراق مشارکت نداریم

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه امسال چه میزان اوراق مشارکت منتشر خواهید کرد، گفت: اوراق مشارکت با توجه به نیازها منتشر خواهد شد و دولت این اختیار را به بانک مرکزی داده که این بانک راسا در مورد انتشار اوراق مشارکت تصمیم‌گیری نماید.

وی یکی از ابزارهای مهم پولی برای کنترل نقدینگی را اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود: محدودیتی برای انتشار نداریم، ولی باید بازار کشش داشته باشد.

آمادگی برای انتشار اوراق مشارکت خارجی

بهمنی از آمادگی این بانک برای انتشار اوراق مشارکت خارجی خبر داد و افزود: به سپرده‌های ارزی ۳درصد بیشتر سود می‌پردازیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک جهانی اعلام کرده است که نقدینگی و تورم ایران مهار و متعادل شده است.

وی با بیان اینکه کنترل نقدینگی بدون قفل کردن آن صورت گرفته است، نرخ رشد نقدینگی پایان سال۸۷ را ۱/۱۶درصد اعلام کرد.