تجربه جنبه کیفری چک موفق نبود

مدیرعامل سابق بانک مسکن گفت: جنبه کیفری دادن به قانون چک در گذشته آزموده شد و موفق نبود. احمد فرشچیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که در خصوص بازنگری قانون چک و حذف جنبه کیفری از این قانون پرسید، اظهار داشت: من هنوز متن بازنگری شده چک را ندیده‌ام تا بتوانم درباره آن قضاوت کنم، اما معتقدم کسانی که با یکدیگر معامله بر اساس چک را انجام می‌دهند، باید یکدیگر را بشناسند و به هم اعتماد داشته باشند.

وی ادامه داد: در گذشته‌‌های دور نیز اینگونه بود و هیچ‌گونه مجازاتی به شکل کیفری و زندان وجود نداشت، چک جنبه حقوقی داشت و در صورت لزوم از این طریق می‌شد اقدام کرد.

فرشچیان تاکید کرد: به نظر من ساده‌ترین راهکار این است، افرادی که با چک معاملات غیرنقدی انجام می‌دهند بر اساس شناختی که از یکدیگر دارند عمل کنند، در غیر این صورت هر راه حل دیگری مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی ضمانت کیفری برای چک در یک دوره تجربه شد و نشان داد موفق نیست.

این گزارش حاکی است، قانون کنونی چک مشکلات و ناامنی بسیاری را در مبادلات بوجود آورده است، بر همین اساس نیز بازنگری در قانون چک از سال ۸۳ در دستور کار قوه‌قضائیه قرار گرفت و در پیش نویس اولیه جنبه کیفری به عنوان تضمین مورد توجه قرار گرفت، در عین حال این جنبه در بازنگری نهایی حذف و ضمانت‌های بانکی، پولی و اداری جایگزین آن شده است.