بانک مرکزی، اقدام به تاسیس سامانه اطلاعاتی‌ای نموده است که به واسطه آن می‌توان سرنخ مفاسد اقتصادی در نظام بانکی را کشف کرد.

روز گذشته، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از این سامانه بازدید کردند. غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا، با اعلام این خبر افزود: سامانه اطلاعاتی طراحی شده در بانک مرکزی، امکان نظارت کامل این بانک بر فعالیت‌ها و دادوستدهای کلیه بانک‌های کشور را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه با شکل‌گیری این سامانه امکان کشف مفاسد اقتصادی در نظام بانکی مهیا خواهد شد، افزود: امیدواریم با این سیستم بتوانیم حتی به پیشگیری از وقوع جرایم و فساد اقتصادی بپردازیم. نماینده تهران در پاسخ به اینکه این سامانه چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد؟ اظهار داشت: تاکنون قسمتی از این سایت راه‌اندازی شده و طبق آخرین گزارشات از بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه به طور کامل این سامانه راه‌اندازی شده و اطلاعات آن تکمیل می‌شود.

به گفته وی این سامانه به وام‌های کلانی که از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود، یک کد رهگیری می‌دهد. به این ترتیب امکان شناسایی گیرندگان این وام‌ها فراهم می‌شود و دیگر برخی افراد در قالب تشکیل شرکت‌های صوری نمی‌توانند از چند بانک به صورت همزمان وام یا تسهیلات مختلف بگیرند.