قول بهمنی برای تامین سریع سرمایه اولیه بانک توسعه تعاون

مدیرعامل صندوق تعاون از قول رییس‌کل بانک مرکزی به وزیر تعاون برای تامین سریع سرمایه اولیه بانک توسعه تعاون خبر داد و اعلام کرد: با اقدامات صورت گرفته این بانک در سال‌جاری آغاز به کار می‌کند.

ماشاءا... عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تشکیل بانک توسعه تعاون را به شدت دنبال می‌کنیم، در عین حال گفت: تا زمان تشکیل این بانک یک برنامه یکساله برای صندوق پیش‌بینی کرده‌ایم تا از این طریق ارائه خدمات مالی به تعاونی‌ها متوقف نشود.

مدیرعامل صندوق تعاون کشور اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال حاضر بودجه صندوق تعاون در بخش سپرده تسهیلات و مطالبات یکساله دیده شده است؛ به نحوی که تا زمان تشکیل بانک، طبق برنامه کار را ادامه خواهیم داد و پس از آن تسویه حساب‌ها انجام و کارها به بانک منتقل می‌شود.

وی در ادامه به آمادگی شعب صندوق تعاون کشور برای تبدیل شدن به بانک خبر داد و بیان داشت: با توجه به آموزش‌ها، بسترسازی‌ها، زیرساخت‌ها و تقویت ارتباطات الکترونیک به نظر می‌رسد بانک توسعه تعاون در سال‌جاری آغاز به کار کند.

عظیمی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به تاکیدات اصل ۴۴ و تصویب تاسیس بانک، چرخه کار طولانی شده است، ادامه داد: یک بخش از مسوولیت‌ها متوجه وزارت تعاون بود که می‌توان به تدوین اساسنامه بانک توسعه تعاون اشاره کرد.

این مقام مسوول در بخش تعاون افزود: ما برای اینکه نمی‌توانستیم اساسنامه جامعی را در مدت زمان ۳ ماه تعیین شده قانونگذار تدوین کنیم، از ۹ ماه قبل از ابلاغ قانون تیم کارشناسی خود را تشکیل دادیم که نتیجه کار تدوین اساسنامه بانک توسط وزارتخانه‌های تعاون و امور اقتصادی و دارایی بوده است.

وی در توضیح ادامه اقدامات صورت گرفته در مورد بانک توسعه تعاون، بیان داشت: پس از تصویب، اساسنامه بانک توسعه تعاون به هیات وزیران تقدیم شد که پس از طی این مرحله و تصویب اساسنامه توسط هیات وزیران، در حال حاضر اساسنامه جهت بررسی حقوقی و تصویب نهایی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق تعاون کشور تاکید کرد: اخیرا سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که به‌زودی این شورا نسبت به اساسنامه بانک توسعه تعاون اعلام نظر خواهد کرد که پس از طی این مرحله می‌توان گفت کار تاسیس بانک آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون رییس مجمع تمام بانک‌ها وزیر اقتصاد است، ولی در بانک توسعه تعاون این مسوولیت در اختیار وزیر تعاون قرار داده شده است؛ بر اساس قانون باید اعضای هیات‌مدیره بانک مشخص و سپس برای بانک مدیرعامل تعیین شود.

عظیمی یکی دیگر از مراحل تاسیس بانک توسعه تعاون را افتتاح حساب برای واریز سرمایه اولیه آن توسط بانک مرکزی اعلام کرد و بیان داشت: در این ارتباط صاحبان امضا در بانک نیز باید مشخص شوند.

این مقام مسوول در حوزه تعاون در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی می‌تواند سرمایه اولیه تاسیس بانک تعاون را فراهم کند؟ گفت: در این خصوص رییس‌کل بانک مرکزی به وزیر تعاون قول داده است تا در این مورد تاخیری صورت نگیرد و اقدامات به موقع انجام شود.

وی در پایان به ارائه ۸۰ تا ۸۵درصد از خدمات بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها خبر داد و تاکید کرد: بقیه خدمات ما شامل بخش غیرتعاونی می‌شود و در این ارتباط ما حتی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز هستیم، ولی طبیعی است که اگر بخواهیم از غیرتعاونی‌ها سرمایه جذب کنیم باید خدمات نیز بدهیم.