مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به صدور هزار کارت اعتباری با مبلغ ۶۰۰هزار تومان توسط برخی بانک‌های کشور گفت: هیچ محدودیتی برای صدور این کارت‌ها توسط سیستم بانکی وجود ندارد. مهران شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا» در رابطه با وضعیت فعلی کارت‌های اعتباری، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از بانک‌ها از جمله صادرات، ملی و صنعت و معدن شروع به صدور این کارت‌های اعتباری کرده‌اند.

وی در خصوص قیمت کارت‌های اعتباری گفت: رقم کارت‌های اعتباری که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، حداکثر تا ۶۰۰هزار تومان است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه صدور کارت‌های مذکور تقریبا از ۲ ماه پیش شروع شده است، ادامه داد: مدت بازپرداخت این کارت‌های اعتباری به‌طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۰ روز است.

به گفته شریفی، اولویت صدور کارت‌های اعتباری بنا به تصمیم بانک مربوطه است و عموما به مشتریانی که خوش‌حساب و مورد اعتماد بانک هستند، تعلق می‌گیرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: مکانیزم کارت‌های مذکور به گونه‌ای است که فقط در کارت‌خوان‌های فروشگاهی قابل استفاده است و کارت خرید اعتباری نامیده می‌شود.

شریفی با تاکید بر این که کارت‌های خرید اعتباری در خودپردازها قابل استفاده نیستند، تصریح کرد: کارت خرید اعتباری به صورت شتابی در همه کارت‌خوان‌های فروشگاهی قابل استفاده است.

وی در رابطه با مکانیزم استفاده از این کارت‌ها توضیح داد: زمانی که کالا یا خدمات خریداری شد، این کارت روی کارت‌خوان فروشگاهی استفاده می‌شود و مشتری پس از امضا یک نسخه از فیش را دریافت می‌کند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اضافه کرد: پس از انجام این کار بانک صادرکننده کارت، پول را حداکثر با فاصله یک یا دو روز به حساب فروشنده می‌پردازد.

شریفی گفت: سپس در پایان ماه صورتحساب از سوی بانک صادر کننده کارت به خریدار ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: این صورتحساب یا به صورت نامه پستی یا از طریق نامه الکترونیکی(ایمیل) ارسال خواهد شد و در صورتحساب مبلغ خرید با ذکر دقیق تاریخ قید می‌شود و به خریدار تذکر داده می‌شود که در صورت عدم بازپرداخت وجه مذکور در مهلت تعیین شده، موظف به پرداخت وجه التزام خواهد شد.

به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی حداکثر وجه التزامی که بانک‌ها می‌توانند در نظر بگیرند، معادل ۳۰درصد در سال به ازای مدت تاخیر خواهد بود.

شریفی تصریح کرد: به تمامی بانک‌ها اجازه داده شده تا اقدام به صدور کارت خرید اعتباری نمایند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی استفاده از کارت خرید اعتباری را در مقابل استفاده از پول نقد به صرفه‌تر دانست و افزود: با این کارت مشتریان از اعتبار خود برای خرید کالا استفاده می‌کنند، که این اعتبار جدای از حساب جاری یا حساب کوتاه مدت مشخص است که موجودی خود را در آن نگهداری می‌کنند.