گروه بازار پول- کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی با شدت بیشتری ادامه دارد.

نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری روز پنج‌شنبه از محدوده ۸۹۵دلار ناگهان تا حد ۱۰/۸۸۰دلار سقوط کرد و روز گذشته نیز به کرات بین ۸۸۰ تا ۸۸۵دلار در نوسان بود. فارغ از این شرایط تا ظهر روز پنج‌شنبه نرخ سکه بهار آزادی در تهران هزار تومان بالا رفت و به حد ۲۱۴هزار تومان رسید. ربع سکه نیز ۵۰۰ تومان ارزان شد. در عوض بهای سکه طرح قدیم و نیم سکه بدون تغییر باقی ماند. از نرخ مثقال طلای ۱۷عیار نیز ۱۱۰۰ تومان کاسته شد.

روز پنج‌شنبه در بازار ارز داخلی یورو و دلار هر یک با ۳ تومان افزایش و پوند انگلیس با ۱۰ تومان افزایش هم جهت با هم افزایش نرخ را ثبت کردند. دلار کانادا و استرالیا نیز به ترتیب با ۴ تومان و ۲ تومان رشد قیمت با ارزهای معتبر جهانی همسو شدند.در این میان هر یکصدین ژاپن و لیر ترکیه هر یک ۱۰ تومان کاهش قیمت را در ستون فروش جدول ارزها ثبت کرده و به ترتیب به نرخ ۱۰۲۰ تومان و ۶۳۰ تومان به فروش رسیدند.

یورو به نرخ ۱۳۱۷ تومان، دلار ۹۹۷ تومان و پوند انگلیس ۱۴۸۰ تومان به متقاضیان عرضه شدند.

رونق بازارهای سهام در نیویورک و ژاپن و امید سرمایه‌گذاران به بهبود بازارهای سهام، به‌رغم اشتهای خرید بانک مرکزی چین به خرید صدها تن شمش طلا و حتی آغاز فستیوال خرید طلا در فصل عروسی‌های هندوستان موجب کاهش فیزیکی تقاضا در بازار معاملات طلا شده و نرخ طلا کماکان در محدوده هفتگی ۹۱۰ دلار تا ۸۸۰دلار در نوسان است. عدم تغییر قیمت سکه‌های بهار آزادی حتی با وجود افت ۳۰دلاری نرخ هفتگی طلا در بازارهای جهانی به معنی اعمال سیاست‌های قیمتی بانک مرکزی در کنترل نرخ در بازار است.

مدت‌ها است که نرخ سکه بهار آزادی در بانک‌های سپه و تجارت نرخ مشخصی نیست؛ البته نرخ نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۱۱۰هزار تومان و ۵۶هزار تومان درج می‌شود؛ اما خود بانک مرکزی نیز علاقه‌ای به روشن شدن قیمت در بازار ندارد. نرخ ۸۸۵دلاری طلا به علاوه نرخ ۹۹۷ تومانی دلار در بازار روز پنج‌شنبه قطعا رقمی بیش از ۲۰۶هزارو ۸۰۰ تومان را برای تحویل به بازار به دست نمی‌دهد. اگرچه نرخ بازار (روز پنج‌شنبه) ۲۱۴هزار تومان است. در واقع بازار امروز باید شاهد افت شدید قیمت سکه بهار آزادی باشد.

بازارهای جهانی این روزها علاوه بر فستیوال عروسی‌ها در هندوستان منتظر افزایش تقاضای خرید طلا به مناسبت روز مادر (۸ مارس الی ۲۰ مارس، در کشورهای مختلف تاریخ‌های متفاوت دارد) هستند. انتظار می‌رود بازار جواهرآلات طلا در این روز با افزایش تقاضای ۲۰درصدی همراه باشد.