سقف وام 18‌میلیونی مسکن امسال افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به اینکه آیا وام ۱۸‌میلیونی مسکن به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن افزایش می‌یابد گفت: اولویت بانک مسکن در سال جاری پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش سقف وام ۱۸‌میلیونی مسکن

وجود ندارد.

حسن کاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: اولویت بانک مسکن در سال جاری پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن و رونق بخشیدن به بخش ساخت و ساز است، اما اینکه شایعه شده تا برنامه‌ای برای افزایش سقف وام ۱۸‌میلیونی مسکن وجود دارد،

صحت ندارد.

وی با بیان این که بانک مسکن در سال گذشته بیش از ۲۰‌هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب ساخت واحد مسکونی پرداخت کرده است، اظهار داشت: شرایط پرداخت وام ۱۸‌میلیونی خرید مسکن از محل حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن در سال جاری هیچ تغییری نکرده و مثل سابق است.

وی ادامه داد: بانک مسکن در سال ۱۳۸۷ بیش از ۵۰‌درصد از تسهیلات طرح مهر را پرداخت کرده و در سال جاری نیز بیشترین توجه خود را در بخش مسکن مهر و اعطای تسهیلات به متقاضیان این طرح متمرکز کرده است.

انتشار اوراق تسهیلات رهنی در سال جاری

همچنین عضو هیات‌مدیره بانک مسکن گفت: به منظور تامین مالی بخش مسکن، اوراق تسهیلات رهنی طی سال جاری منتشر خواهد شد.

علی سهمانی اصل با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تامین مالی ساخت و ساز از طریق بازار پول و سیستم بانکی انجام می‌شود، ادامه داد: سیستم بانکی نقش مهمی‌ در تامین مالی بخش مسکن دارد که در این بین بانک مسکن در حدود ۵۰درصد از منابع مالی مورد نیاز جهت تامین مالی در حوزه مسکن را تامین می‌کند.

سهمانی اصل خاطرنشان کرد: ابزارهایی که تاکنون در بازار پول و بانک مسکن برای تامین مالی این بخش مورد استفاده قرار گرفته شامل پرداخت تسهیلات در قالب عقود مشارکتی برای ساخت و ساز بوده و از انتشار اوراق مشارکت و منابع حاصل از آن برای تامین مالی بخش مسکن استفاده شده است.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه در سنوات گذشته از منابع حاصل از انتشار اوراق گواهی سپرده برای تامین مالی بخش مسکن استفاده شده، افزود: در نظر است طی سال جاری نیز از این روش‌ها جهت تامین مالی بخش مسکن استفاده شود.

البته از آنجا که در کشورهای جهان از اوراق تسهیلات رهنی (NBS) استفاده می‌شود، مطالعات لازم در این زمینه نیز انجام شد تا در فرصت مناسب این اوراق منتشر شود و بخش مسکن این ابزار جدید را تجربه کند.