تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران با نرخ تورم ۱۸ درصدی در سال ۱۳۸۸ در مکان اول خاورمیانه، سوم آسیا و هشتم جهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «دورنمای اقتصاد جهانی ۲۰۰۹» نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۲۶درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱۸درصد کاهش یابد. از این گزارش چنین برمی‌آید که ایران با تورم ۱۸درصدی در سال جاری مکان هشتم کشورهای جهان، مکان سوم کشورهای آسیایی و نیز مکان اول منطقه خاورمیانه را از آن خود کرده است.

در صدر کشورهای جهان اتیوپی با نرخ تورم ۲/۴۲درصدی قرار دارد و جزایر سیشل (تورم ۲/۳۹درصدی)، ونزوئلا (تورم ۴/۳۶درصدی)، کنگو (تورم ۹/۳۳درصدی)، میانمار (تورم ۲۲درصدی)، پاکستان (تورم ۲۰درصدی) و گینه

(تورم ۴/۱۸درصدی) پس از اتیوپی و پیش از ایران قرار دارند. لازم به ذکر است که آخرین گزارش در خصوص نرخ تورم در زیمبابوه معادل ۱۰ هزار و ۴۵۲درصد و برای سال ۲۰۰۷ است.

در صدر کشورهای آسیایی نیز میانمار با تورم ۲۲درصدی و پاکستان با تورم ۲۰درصدی قرار دارند.

از نکات جالب توجه در این گزارش، وضعیت افغانستان است. این کشور که در سال گذشته با تورم ۲/۲۷درصدی دست به گریبان بود و از این لحاظ در صدر کشورهای آسیایی قرار داشت، در سال جاری (به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول) تورم ۵/۵درصدی را تجربه خواهد کرد.

همچنین سریلانکا که برای سال گذشته آن نرخ تورم ۶/۲۲درصدی برآورد شده است، در سال جاری تورم ۱/۶درصدی خواهد داشت.

کمترین میزان تورم در سال جاری هم برای کشورهایی چون تایوان و ژاپن ثبت شده و انتظار می‌رود قیمت‌ها در این کشورها طی سال ۲۰۰۹ به ترتیب ۱/۲درصد رشد منفی داشته باشد.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ایران در سال گذشته ۴/۲۵درصد بوده است و بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، رتبه ایران در میان کشورهای دارای بیشترین تورم جهان ششم بوده است. در خاورمیانه و آسیا نیز رتبه ایران اول و سوم ثبت شده است.