فاطمه بهادری - بانک رفاه در بخش منابع و مصارف بیش از ۱۵درصد رشد در سال گذشته داشته و دارای بالاترین رشد سودآوری به میزان ۳۵۰درصد نسبت به سال ۸۶ بوده است. دکتر پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه با بیان این مطلب افزود: رشد درآمدی بانک رفاه در بخش ارز در سال گذشته ۲۵۰درصد بوده است و مدیریت وجوه یکی از رازهای موفقیت بانک بوده است.وی تصریح کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته تنها در بخشی از تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی توسط بانک رفاه، یکصد هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ارائه شد و مقرر شده تا امسال نیز ۲۰۰هزار فقره تسهیلات پنج میلیون ریالی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارائه ‌شود.

وی درخصوص سیاست‌های اعتباری بانک برای سال جاری اعلام کرد: سیاست‌های اعتباری روشن و شفافی اعلام شده و از پنجم فروردین‌ماه این سیاست‌ها به شعب ابلاغ شده است. نوری ادامه داد: انبساط در حد منابع و انضباط براساس قوانین مربوطه، سیاست سال ۸۸ بانک رفاه است.

مدیرعامل بانک رفاه با تاکید بر اینکه این بانک حتی یک روز هم دچار اضافه برداشت از بانک مرکزی نشده است، تصریح کرد: دو هدف ارتقای فن‌آوری‌های روز بانک رفاه با خدماتی متمایز براساس افق برنامه تا سال ۱۴۰۰ پیگیری می‌شود. وی اظهار داشت: دستگاه‌های خودپرداز بانک رفاه ظرف یک سال دو برابر شده و حداقل به یک هزار دستگاه خواهد رسید. همچنین برنامه‌ریزی شده تا واحدهای ۷۲۴ توسعه‌یافته و به حداقل ۴۵واحد برسد و واحدهای خدمات ویژه در صورت همکاری سازمان تامین اجتماعی در این خصوص نیز به یکصد واحد افزایش یابد.

تعداد کارت‌های بانک رفاه نیز از یک میلیون به دو میلیون کارت خواهد رسید.

وی توسعه شعب تجاری ویژه و توسعه سیستم‌های ارتباط از راه دور از طریق شعبه را نیز از دیگر اهداف بانک در سال جاری اعلام کرد. به گفته مدیرعامل بانک رفاه، سهم این بانک در بازار بین ۵-۴درصد و پرتفوی منابع بانک نیز حدود ۷۰هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ شعبه در سال‌های گذشته به علت سودده نبودن تعطیل شدند، افزود: امیدواریم در سال ۸۸، موقعیت جغرافیایی مناسب برای شعب ایجاد شود.

دکتر نوری با تاکید‌بر اینکه بانک رفاه در روزهای پایانی سال قبل به میزان ۶۵هزار فقره تسهیلات ازدواج را متعهد شده است، تصریح کرد: زوجین در صورت کارمند دولت بودن یا گواهی ضمانت از سازمان محل اشتغال، نیازی به ارائه ضامن برای دریافت وام ازدواج ندارند.

وی تعداد ضامنان موردنیاز برای دریافت وام ازدواج را یک ضامن اعلام کرد.

نوری اظهار داشت: بانک رفاه پس از یک بانک خصوصی دومین سهامدار موسسه رتبه‌بندی اعتباری است و بیشترین استقرار آزمایشی رتبه‌بندی انجام شده است.

وی با بیان اینکه گواهی سپرده ۱۹درصدی بیشتر مورد استفاده بانک‌هایی قرار گرفت که دچار اضافه‌برداشت از بانک مرکزی با ۳۴درصد جریمه بودند، افزود: بانک رفاه نیز به علت رقابت از نرخ سود مزبور استفاده کرد که کمتر از ۳۵درصد تغییر و جابه‌جایی در کل منابع داشته است.وی گفت: زمانی که نظام پولی کشور برای تعیین نرخ سود به نتیجه رسید، همه سیستم بانکی موظف است تا برای پیشبرد و اجرای آن کمک کنند.

مدیرعامل بانک رفاه با تاکیدبر اینکه بانک رفاه به مشتریان بد حساب خدمات اعتباری ارائه نمی‌دهد، افزود: در سه سال گذشته این سیاست همیشگی بانک بوده و همواره بازگشت تسهیلات و منابع پرداختی را با جدیت دنبال کرده‌ایم. وی افزود: برای چهارمین سال پیاپی رتبه اول مشتری مداری را کسب کردیم و بانک رفاه تنها سازمان ایرانی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی گواهی تعهد به تعالی را از بنیاد کیفیت اروپا دریافت کرده است.

نوری درخصوص ارائه سکه طلا به زوج‌های جوان گفت: زوج‌های جوانی که از این نوع تسهیلات به جای تسهیلات ریالی بهره‌مند می‌شوند، بعد از یک فرجه سه ماهه می‌توانند اقساط تسهیلات خود را بازپرداخت کنند.

به گفته نوری، ستاد اصلاح الگوی مصرف که در بانک رفاه تشکیل شده هر دو هفته یک بار جلسه تشکیل می‌دهد.